Binnenvaartbranchevereniging van Nederland

 

In 2021 lanceerde KOTUG een aparte binnenvaart divisie met de introductie van de KOTUG E-Pusher Serie, een reeks van modulaire en schaalbare elektrisch aangedreven duwboten waarmee Kotug een nieuw licht schijnt op de binnenvaart.

De combinatie van assemblage-bouw met het wereldwijd gepatenteerde ontwerp van de E-Pusher is een nieuwe aanpak die nog niet eerder is vertoond in de scheepsbouw. Naast een aantal andere voordelen biedt het ontwerp van de E-Pusher de unieke mogelijkheid om van energiebron te wisselen. De E-Pusher Serie bestaat uit de E-Pusher CityBarge, E-Pusher S., M en L, en is daarmee geschikt voor kleinschalig vervoer over korte afstanden in binnensteden tot grootschalig transport over langere afstanden. De CityBarge is al succesvol actief in diverse binnensteden van Nederland zoals Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Leiden. De E-Pusher 1 (type M) is deze maand met haar werkzaamheden voor Cargill gestart.

Combinatie E-Pusher M met E-Barges
De KOTUG E-Pusher 1 voor Cargill is een 100% elektrische oplossing voor het vervoer van cacaobonen van Cargill van de Amsterdamse haven naar hun fabriek in Zaandam. De geboden oplossing is competitief ten opzichte van de huidige markt en is zonder vorm van subsidie aangegaan. Naast de duwboot zijn in de set-up voor Cargill de bakken voorzien van accu’s die elektrisch aangedreven boegschroeven aandrijven, daardoor kunnen de bakken volledig emissievrij verhaald worden.

Assemblage-bouw
Omdat onderdelen los van elkaar geproduceerd worden kan het productieproces worden geoptimaliseerd en efficiënter worden uitgevoerd. Dit maakt het bouwen van de boten sneller en betaalbaarder. De prestaties en functionaliteiten van de duwboten kunnen eenvoudig aangepast kunnen worden aan veranderende toepassingen of specificaties. Omdat beschadigde of verouderde modules eenvoudig kunnen worden vervangen kan de boot over een langere periode worden afgeschreven.

Future proof vanwege vrije keuze energiebron
De E-Pusher heeft de unieke mogelijkheid om te kiezen voor de meest optimale energiebron, variërend van fossiele, hybride en volledig elektrische energie, tot waterstof. Daarmee is de E-Pusher niet afhankelijk van keuzes ten aanzien van te gebruiken energiebronnen in de toekomst; tegelijkertijd behoort 100% emissievrij varen nu al tot de mogelijkheden, en is het ook de oplossing voor een stapsgewijze overgang van hybride naar volledig emissievrij varen.  Met deze modulaire oplossing ondersteunt Kotug de energie transitie en biedt het een betaalbare oplossing voor huidig en toekomstig watergebonden transport, maar ook als alternatief voor vervoer over de weg, van een breed scala aan ladingstromen.

Duurzame romp
Doordat de romp -ontworpen i.s.m. MARIN-  in HDPE is uitgevoerd kan er op gewicht worden bespaard. Bovendien heeft dit materiaal binnen eenzelfde volume romp een lagere CO2 footprint in de bouw. Bijkomend voordeel is dat er geen antifouling hoeft te worden toegepast.

De boten uit de E-pusher serie zijn een stuk lichter dan een conventionele stalen duwboot en hebben daarmee dus minder waterverplaatsing en diepgang.

Alle ladingstromen
Voor het ontwerp van de E-Pusher is er specifiek gekozen om de lading los te koppelen van het aandrijfmechanisme, de duwboot. Dit zorgt ervoor dat de inzet geoptimaliseerd wordt en de E-Pusher voor vrijwel alle ladingstromen geschikt is, van fijnmazige stadslogistiek tot internationaal opererende duwcombinaties.

 

  


We use cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.