Voorzitter Koppejan: “Met deze uitspraak laat de minister zien dat hij oog heeft voor de belangen van de binnenvaart”
KBN is aan tafel geschoven van het bestuurlijk overleg varend ontgassen om vragen te stellen aan minister Harbers
KBN is aan tafel geschoven van het bestuurlijk overleg varend ontgassen om vragen te stellen aan minister Harbers
EBU, ETF en IG RiverCruise hebben een overeenkomst getekend voor betere arbeidsomstandigheden en het waarborgen van eerlijke concurrentie.
KBN en ILT doen gezamenlijk een oproep om de certificeringsproblemen op te lossen.
Overheid kan niet aan certificeringstaken voldoen. KBN luidt noodklok.
KBN leden maken kennis met nieuwe voorzitter en waarnemend directeur tijdens Algemene Vergadering
Koninklijke Binnenvaart Nederland heeft afgelopen maandag een brandbrief gestuurd naar minister Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de schorsing van het Nederlands Bureau keuringen Binnenvaart, wat een steeds groter probleem wordt voor de schepen door uitstel van inspecties en certificeringen.
Per 31 december 2023 zal directeur Rob Leussink Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) verlaten.
Het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) ligt al enkele dagen onder vuur na een opgelegde schorsing door de Raad van Accreditatie, vanwege het niet kunnen voldoen aan enkele non-conformiteiten. Dit betekent dat met ingang van 26 oktober, het NBKB (tijdelijk) niet langer bevoegd is om certificerende inspecties uit te voeren.
Sinds het nieuws bekend werd dat de verplichtstelling van het pensioenfonds zou komen te vervallen, hebben Nautilus en KBN hard gewerkt om hiermee om te gaan. We hebben geprobeerd met het bestuur van het pensioenfonds een nieuwe regeling te creëren binnen de verplichtstelling, maar in de zomer van 2022 bleek dat dit niet haalbaar was. Daarnaast hebben sociale partners tot het laatste moment geprobeerd de verplichtstelling te behouden, en er lopen nog steeds gesprekken met het pensioenfonds en het ministerie van SZW hierover.
Helaas blijven er nog steeds ongelukken gebeuren waarbij schepen het stuurhuis of de brug raken. Het Platform Zero Incidents (PZI), opgezet door Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), heeft sinds 2016 tot 2023 ongeveer 120 van deze incidenten geregistreerd. Het is betreurenswaardig dat bij deze ongevallen vijf mensen zijn omgekomen en meer dan 20 anderen licht tot ernstig gewond zijn geraakt. Dit heeft PZI aangespoord om dit jaar een campagne te lanceren met als titel: Veilig passeren van bruggen.
In de vierde aflevering van Samen Voortvarend de podcast gaat Leendert Korvink (beleidsadviseur Techniek & Vergroening) in gesprek met Martin Quispel, werkzaam bij het Expertise Innovatiecentrum Binnenvaart als projectmanager op het gebied van verduurzaming en vergroening.
Het bestuur van het IWT Platform is blij om aan te kondigen dat Janeta Toma sinds 1 oktober 2023 de rol van manager van het IWT Platform op zich zal nemen.
Afgelopen dinsdag tijdens Prinsjesdag is de overheidsbegroting voor 2024 gepubliceerd. Koninklijke Binnenvaart Nederland heeft de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onder de loep genomen.
Hoewel er momenteel geen sprake is van laagwater, publiceert Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) vandaag een toekomstgerichte visie om de uitdagingen van het laagwater voor de binnenvaart in Nederland en op de Rijn aan te pakken.
Het Platform Zero Incidents (PZI), een initiatief van KBN, heeft deze week de best practice gelanceerd betreffende het veilig gebruik van een trackpilot. Een trackpilot is een systeem voor de automatische besturing van een vaartuig langs een vooraf bepaalde koers. Het systeem is enige tijd geleden geïntroduceerd in de markt en inmiddels op enkele honderden schepen geïnstalleerd.
Zoals bekend had KBN een aantal fundamentele bezwaren tegen de benaming en de opzet van het huidige Binnenvaart Emissie Label. KBN neemt daarom het initiatief om het convenant over het labelsysteem vlot te trekken.
Staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen heeft de Tweede Kamer een brief gestuurd met maatregelen over de vergroening van de binnenvaart. KBN is over deze brief niet geïnformeerd en heeft met de Staatssecretaris nog nooit over dit onderwerp gesproken.
De technische voorschriften voor binnenschepen zijn omvangrijk, gedetailleerd en complex. Er komt veel bij kijken zoals overgangsbepalingen, hardheidsclausule en adviesrol.
In de derde aflevering van Samen Voortvarend de podcast gaan Kelly van Toorenburg en Henriëtte Schreuders met elkaar in gesprek over het aannemen en behouden van personeel.
Na anderhalf jaar lang te hebben gewerkt vanaf twee verschillende locaties na de fusie, zijn wij verheugd aan te kondigen dat we nu ‘eindelijk’ zijn verhuisd naar onze nieuwe thuisbasis aan de Scheepmakerij 330 in Zwijndrecht.
In de tweede aflevering van Samen Voortvarend de poodcast gaan beleidsadviseur veiligheid en gevaarlijke stoffen Maurits van der Linde en schipper Ton Wingelaar (tevens werkzaam als beleidsadviseur veiligheid en gevaarlijke stoffen bij KBN) met elkaar in gesprek over een helaas nog veel voorkomend ongeval: de stuurhuis- brugaanvaring.
KBN is op zoek naar een ledengroepsecretaris. Het aanspreekpunt voor één of meerdere ledengroepen. Gesprekpartner voor leden, directie en bestuur. Verbinder tussen organisatie en leden.
Koninklijke Binnenvaart Nederland kijkt met tevredenheid terug op een boeiende Algemene Vergadering (AV) die op vrijdag 23 juni 2023 plaatsvond in het Van der Valk Hotel in Ridderkerk. De vergadering - die ook digitaal bij te wonen was - onder leiding van voorzitter Paul Goris, bood een waardevol platform voor uitwisseling van kennis en discussie over belangrijke thema's binnen de binnenvaartsector.
Vandaag heeft de Logistieke Alliantie*, Koninklijke Binnenvaart Nederland is één van de partijen van deze Alliantie, een aangeboden samen met het onderzoek van Panteia aan verschillende Kamerleden van de Tweede Kamer om aandacht te vragen voor deze problematiek.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de consumentenprijsindex (CPI) van de maand april 2023 bekendgemaakt.
KBN en Nautilus International zijn verheugd dat begin juni de binnenvaart opnieuw erkenning heeft gekregen van Steunpunt RI&E voor de geactualiseerde Branche Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) Binnenscheepvaart.
Van 12 tot en met 16 juni is de 9e editie van de Week van de RI&E. In deze week wordt door heel Nederland extra aandacht gevraagd voor het belang van een RI&E. Ook KBN wil deze week gebruiken om extra aandacht te vragen voor dit belangrijke onderwerp.
Door 5 miljoen euro van 2025 te verschuiven naar 2023 kan dit jaar twee keer zoveel lading van de weg naar de binnenvaart verplaatst worden. Koninklijke Binnenvaart Nederland is verheugd met dit initiatief. Mede op verzoek van de voorlopers van KBN is de modal shift van weg naar water opgenomen in de Green Deal.
In 2021 lanceerde KOTUG een aparte binnenvaart divisie met de introductie van de KOTUG E-Pusher Serie, een reeks van modulaire en schaalbare elektrisch aangedreven duwboten waarmee Kotug een nieuw licht schijnt op de binnenvaart.
Per eind 2023 zal Paul Goris zijn activiteiten als voorzitter van Koninklijke Binnenvaart Nederland beëindigen. Op dat moment is hij 8 jaar betrokken bij respectievelijk Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en KBN en vindt hij het tijd om plaats te maken voor een opvolger.
Een aantal maanden geleden hebben wij met alle maritieme opleidingsinstellingen, Wereld van de Binnenvaart, de ASV en ruim twintig bedrijven een subsidie hebben aangevraagd bij het Regionaal Investeringsfonds om samen bij te dragen aan toekomstbestendig beroepsonderwijs in de binnenvaart. Wij zijn verheugd te kunnen melden dat de aanvraag is toegekend!
Minister Harbers heeft vandaag de Tweede Kamer middels een kamerbrief laten weten dat het verbod op varend ontgassen in werking zal treden vanaf 1 juli 2024. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) is verheugd dat er nu duidelijkheid is over een concrete datum voor het ontgassingsverbod in Nederland.
Na de eerste podcast is nu ook het eerste magazine van Koninklijke Binnenvaart Nederland een feit. De leden van KBN hebben dit mooie magazine in het brievenbus ontvangen. Maar nu ook online te lezen!
Van 23 mei t/m 25 mei 2023 is de volgende editie van Maritime Industry. Met bijna 350 exposanten de grootste binnenvaartbeurs van de Benelux. Koninklijke Binnenvaart Nederland is één van de exposanten. U kunt ons vinden, een praatje maken met onze beleidsadviseurs en secretarissen, op stand F143.
Er zijn veel vragen over de beroepskwalificaties rond richtlijn 2017/2397 en de aanpassingen in het Reglement betreffende het scheepvaartpersoneel op de Rijn (RSP). Daarom hebben wij een lijst van veelgestelde vragen gemaakt over het onderwerp beroepskwalificaties.
Als de branchevereniging voor de binnenvaart gaan onze beleidsadviseurs in gesprek met stakeholders, ondernemers en leden. Wij praten u bij over de lobby en actiepunten van KBN, regelgeving en wat er in de praktijk speelt. Van nautische techniek tot arbeidsmarkt, vergroening tot digitalisering, veiligheid tot infrastructuur en meer.
In de eerste aflevering gaat beleidsadviseur veiligheid en gevaarlijke stoffen Maurits van der Linde in gesprek met ondernemer Antonia de Jong (tevens werkzaam als administratief medewerker bij KBN.
KBN neemt de regie op het thema digitalisering bij de ontwikkelingen, het innemen van duidelijke standpunten over onder andere dataeigenaarschap en -security maar ook kennisontwikkeling voor leden behoren tot de speerpunten uit dit toekomstperspectief.
Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) heeft al in verschillende publicaties aangegeven dat de huidige FAME specificaties voor de binnenvaart geen veilige vaart garanderen. Nee roepen is niet constructief en oplossingen maken blijkt een uitdaging.
Op 13 maart heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) een gesprek gehad met de directie en een breed gezelschap van Rijkswaterstaat (RWS) en de aannemer (Van den Herik Sliedrecht) over het bezwijken van de bouwkuip van het Julianakanaal. KBN was niet geheel tevreden over de wijze waarop zij is geïnformeerd door partijen maar inmiddels na een bezoek ter plaatse, kan teruggekeken worden op een goed en open gesprek over het voorval.
Dinsdag 7 maart stond het Rondetafelgesprek varend ontgassen in de Tweede Kamer op het programma. Dit gesprek was aangevraagd door Kamerleden om over meer informatie te beschikken over dit onderwerp. Kamerleden van VVD, GroenLinks, CDA en D66 stelde aan diverse partijen vragen over de problematiek. KBN was één van de partijen die hun zienswijze op de problematiek mocht geven.
KBN heeft recent overleg gehad met minister Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de infrastructurele problemen waar de binnenvaart te maken mee heeft.
KBN blijft zich inzetten voor bijmenging van biobrandstoffen, zonder risico’s voor de veiligheid op het water en het halen van de gestelde vergroeningsdoelstellingen van onze sector. KBN roept daarom alle partijen die onder regie van het ministerie aan de oplossing van dit vraagstuk werken op, om geen eenzijdige stappen te nemen en gezamenlijk naar een oplossing te werken.
Het is al gedurende een lange tijd een doorn in het oog van de sector. KBN werkt daarom mee aan diverse initiatieven om het varend ontgassen terug te brengen. KBN is actief in verschillende commissies en werkgroepen, die tot doel hebben dit probleem op te lossen, ook voordat het wettelijk kader dit vereist.
Vandaag heeft Nederland van de Europese Commissie goedkeuring gekregen om 22,5 miljoen euro te steken in een modal shift van het vrachtvervoer. Het geld is bedoeld om transporteurs te stimuleren hun goederen via de binnenwateren en het spoor te vervoeren in plaats van over de weg. Dat is goed voor de afname van de verkeersdrukte op de weg, de verkeersveiligheid en het terugdringen van CO2-uitstoot.
Op 14 december heeft de sectorconsultatie over de nieuwe EU bemanningsregeling plaatsgevonden. Met bijna 100 deelnemers van werkgevers- en werknemerszijde en aanvullend nog andere belanghebbenden, zoals overheden en andere brancheorganisaties, is gevraagd om de mening van de sector over een aantal onderwerpen.
Vanaf de tweede week van januari mogen binnenvaartschepen met gevaarlijke lading in de haven van Rotterdam op circa 50 ligplaatsen gemengd afmeren.
Verhoging loontabel. Nieuwe loontabel januari 2023 nu beschikbaar.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de consumentenprijsindex (CPI) van de maand oktober 2022 bekendgemaakt.
De European Barge Union (EBU), de Europese binnenvaart brancheorganisatie waar KBN onderdeel van is, is zeer erkentelijk met de conclusies van de EU-raad over "Ongoing development of inland waterway transport (NAIADES III)".
Vrijdag 25 november 2022 heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland in Hotel van der Valk Ridderkerk haar eerste Algemene Vergadering gehouden. Het eerste treffen van leden na het fusietraject tussen BLN en CBRB.
KBN is op zoek naar een enthousiaste beleidsadviseur voor het beleidsdomein Techniek.
In Limburg is er een pilot gestart om het vrachtwagenverkeer te reduceren en deze goederen vaker te vervoeren per schip. Paul Goris (voorzitter KBN) steunt deze pilot en geeft in de uitzending van L1 aan hoe we 'het water' efficiënter kunnen gebruiken.
Het ministerie heeft minister Harbers geadviseerd om ook in 2023 en 2024 ieder jaar 8 miljoen beschikbaar te stellen voor de binnenvaart, om op vrijwillige basis motoren te vervangen, door motoren die voldoen aan de Stage 5 norm.
De markt van walstroom is volop in beweging. Om in de toekomst de walstroomcapaciteiten optimaal te houden, is het Onshore Power Supply Network (OPSN) opgericht. KBN mag zich partner noemen van dit netwerk.
Op 17 november organiseert EBU haar jaarlijkse event; voor het eerst sinds COVID weer helemaal live in Brussel. Het evenement vindt plaats van 14 uur tot 17 uur in het Thon Hotel, Rue de la Loi Brussel.
Op 1 december komen binnenvaart, rederijen, scheepsbouwers en vaarwegbeheerders samen in Hendrik-Ido-Ambacht voor het Schuttevaer Smart Shipping Event. Het event neemt de maritieme sector mee in de ontwikkelingen op het gebied van slimmer varen, geautomatiseerd varen en intelligent datagebruik.
Op 13 oktober 2022 jl. vond het wetenschappelijk overleg binnenvaart plaats op het kantoor van KBN. Op initiatief van KBN is dit een informeel overleg waarbij Nederlandstalige universiteiten en onderzoekinstellingen elkaar op de hoogte brengen van lopende projecten en onderzoeken die betrekking hebben op de binnenvaart.