Gesprek met minister
Minister Van Nieuwenhuizen heeft het CBRB, Koninklijke BLNSchuttevaer en IVR uitgenodigd om de zorgen omtrent het gebruik van biobrandstof in de binnenvaart toe te lichten. We zien bijmengen met hernieuwbare energie nog steeds als een belangrijke mogelijkheid om de CO2 uitstoot van de bestaande binnenvaartvloot de komende jaren te verlagen. De verplichting om brandstof voor de binnenvaart bij te mengen met een component hernieuwbare energie moet dan wél veilig, haalbaar en betaalbaar zijn. Op dit moment zijn daar nu nog onvoldoende garanties voor.
Tijdens het gesprek met de minister van Infrastructuur en Waterstaat zijn de voorwaarden van veiligheid, haalbaarheid en betaalbaarheid nader toegelicht. Zie hiervoor deze notitie link. We hebben benadrukt dat het in het belang van de binnenvaartsector én van de Nederlandse overheid is dat op zeer zorgvuldige wijze wordt gehandeld.Het is absoluut onwenselijk dat de veiligheid in het geding is, maar ook dat er risico’s zijn betreffende de verzekerbaarheid en garanties van motoren. Aanvullend onderzoek moet de basis vormen voor de te nemen besluiten en de in te voeren verplichtingen. Gedegen onderzoek draagt bij aan het benodigde draagvlak en vertrouwen.
Hoe nu verder?
De minister heeft toegezegd dat de informatie die ze verkrijgt uit de diverse gesprekken zal worden verzameld. Op basis hiervan zal een plan van aanpak worden opgesteld, waarbij de sector zal worden betrokken. Ook de minister ziet in dat de verplichting van een reductie van de uitstoot door de bijmenging van biobrandstof niet mag leiden tot onveilige situaties. “De binnenvaart is een belangrijke modaliteit, dit is zo en moet zo blijven”, aldus minister Van Nieuwenhuizen, waarbij ze refereerde aan de beoogde modal shift en de wens naar meer vervoer per binnenvaart. We hebben de minister bedankt dat ze onze zorgen serieus neemt, en hebben toegezegd graag verder bij te dragen aan het onderzoek. Natuurlijk houden u van het vervolg op de hoogte.
Voor meer informatie kunt u terecht bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.en Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Naar boven
|