Afstudeeronderzoek: Navigeren over veren

Als student Mobiliteit aan NHTV Breda kreeg Yarrik van Raamsdonk de kans om zijn afstudeeronderzoek bij HERE uit te voeren. Zijn voorgaande stage heeft plaatsgevonden bij Stichting de Maasveren. In die periode viel het hem op dat navigatiesystemen veren vaak vermijden. Tijdens het afstuderen heeft hij de kans gehad om hier meer onderzoek naar te doen. Exploitanten kunnen hun steentje hier aan bijdragen.

HERE (voormalig Navteq) houdt zich bezig met het in kaart brengen van de wereld. Met bijna drie decennia ervaring en 6.000 medewerkers in 55 landen is HERE wereldwijd marktleider op het gebied van navigatiekaarten. Vier van de vijf autonavigatie-oplossingen in de auto maken gebruik van kaarten van HERE.

Ten eerste heb ik aangetoond dat een veerverbinding niet per definitie een langzamer en/of duurder alternatief is dan omrijden. Daarvoor is op here.com een route opgevraagd van de ene veerstoep naar de andere. Zoals in onderstaande tabel te zien is, is in dit geval de route over het veer goedkoper.

  Route zonder veer Route met veer
Aantal kilometer 23,7 km 1,4 km
Kosten benzine €2,85 €0,17
Kosten veertocht N.V.T. €1,95
Totale ritprijs €2,85 €2,12
*           Gemiddeld gebruik auto 1L op 14 kilometer. (Gemiddeldgezien.nl)
**         Prijs euro 95 1,683 euro per liter. (Brandstofprijzen.nl)
***       (Maasveren.nl)
 
Het feit dat navigatiesystemen vaak veren vermijden heeft meerdere gecompliceerde redenen. Eén van de redenen is in het figuur hiernaast (klik om te vergroten) te zien. Hier zijn anonieme data te zien die gebruikers uitzenden over hun locatie, snelheid en rijrichting. Groen betekent een gemiddelde snelheid tussen de 71-90 km/u terwijl rood aangeeft dat de gemiddelde snelheid tussen de 0-10 km/u ligt. Een navigatiesysteem probeert een route te berekenen met een zo hoog mogelijke gemiddelde snelheid. Een veerverbinding, waar de gemiddelde snelheid beduidend lager ligt, wordt om die reden vaak vermeden. Daarnaast wordt in navigatiesystemen een “verzwarende factor” geplaatst op veerverbindingen. Dit houdt in dat er extra tijd wordt berekend voor onverwachte zaken zoals wachttijden en onbetrouwbare vaartijden.

Met mijn onderzoek heb ik geprobeerd vooral deze laatste oorzaak, de “verzwarende factor”, te verminderen door middel van het inwinnen van informatie. Hierbij kan gedacht worden aan actuele vaartijden van veren. Als deze data goed in de kaart staan kunnen situaties waarin gebruikers over een veer worden genavigeerd dat al uit de vaart is worden vermeden. Als deze onzekerheid wegvalt kan de “verzwarende factor” omlaag.

Ook heb ik geprobeerd om live verkeersinformatie over veren in de kaart te krijgen. Dit zou betekenen dat als een veer (onverwacht) uit de vaart gaat, gebruikers van HERE navigatie niet meer over dit veer gestuurd worden. Dit zou ook de “verzwarende factor” verlagen en bijdragen aan een realistischer routeadvies over veren. Helaas is het niet mogelijk gebleken om op dit moment live verkeersinformatie over veren te verzamelen. Dit heeft hoofdzakelijk te maken met het gebrek aan een centrale bron die deze data verschaft.

U kunt bijdragen om navigatiesystemen zo effectief mogelijk met uw veren om te laten gaan. Belangrijk voor een navigatiesysteem is dat het weet wanneer een veer, onder normale omstandigheden, in de vaart is. Denk bijvoorbeeld aan ‘uit de vaart op zondag’, of ‘vaart alleen op ma-vr van 07:15 tot 21:00’, etc. Met dit soort informatie kan ervoor gezorgd worden dat gebruikers van navigatiesystemen geen onprettige ervaring oplopen door voor een gesloten veerverbinding te komen staan. Het is van cruciaal belang dat deze informatie in de navigatiekaart staat en actueel gehouden wordt. Wilt u uw gegevens actueel en accuraat in de kaarten van HERE houden? Neem dan, geheel kosteloos, contact op met HERE via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. onder vermelding van ‘Veerinformatie’. 
 

Ga naar boven