Nieuwsbrief 2019 - 14




18 april 2019 - CBRB nieuwsbrief Nr. 14

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Terugkoppeling van de Informele werkgroep Opleidingen
  2. Terugkoppeling vergadering van CESNI op 10 april 2019
  3. Het grote EP verkiezingsdebat: Europa in beweging?!
  4. Cruisespecial Scheepvaartkrant - Schaken op vele borden
  5. Het CBRB werd tijdens het bestaan geconfronteerd met de donkere oorlogsjaren
  6. Uitnodiging bijeenkomst NRMM Stage V - Maritime Industry in Gorichem op 7 mei
  7. Plan nu je afspraak voor de SAB-balie
  8. Gevraagd: foto's van de binnenvaart
  9. Agenda
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

Terugkoppeling van de Informele werkgroep Opleidingen

Van 2 t/m 4 april hebben François Pruyn (Imperial/Wijgula) en Michael Zevenbergen (CBRB) gezamenlijk de Informele werkgroep Opleidingen bijeenkomst bezocht in Straatsburg, als vertegenwoordigers van de internationale overkoepelende brancheorganisaties EBU/ESO.
 
Bij deze bespreking van deze door het ADN Safety Committee gemandateerde werkgroep, waren vertegenwoordigers aanwezig van de Belgische, Duitse, Oostenrijkse, Nederlandse en Zwitserse overheid evenals een Duitse opleider en bovenstaande vertegenwoordigers van de binnenvaartsector.
 
Hoofdthema’s op de agenda waren het doorlopen van de vragencatalogi ADN basis, gas en chemie en hiernaast ook het bespreken van het voorstel tot het verlengen van examentijd besproken

Dit voorstel is van groot belang voor onze sector en gekoppeld aan de eerder ingediende voorstellen van EBU/ESO op basis van INF.14 van de januarisessie 2019 en INF.11 van de augustussessie 2018 van het ADN Safety Committee te Genève . Er is in de januarizitting in Genève vanwege matig draagvlak van de lidstaten besloten dat binnen de Informele werkgroep opleidingen dit onderwerp verder onderbouwd zou moeten worden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Terugkoppeling vergadering van CESNI op 10 april 2019

De technische voorschriften voor binnenschepen zijn omvangrijk, gedetailleerd en complex. Deze regelgeving wordt iedere twee jaar aangepast. Dat is nodig vanwege ontwikkelingen en om innovaties in de binnenvaart te faciliteren. Voor bestaande schepen kan dit echter in potentie een flinke kostenpost opleveren. Nut en noodzaak moeten dan wel duidelijk zijn. Het is de missie van het CBRB om proactief betrokken te zijn bij de totstandkoming van de technische voorschriften voor binnenschepen. 

Op 10 april jl. is het Europees Comité voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart (CESNI) in Straatsburg bijeengekomen, waarvan enkele punten hieronder beschreven staan:
 

Binnenschepen veroorzaakte geluidshinder en trillingen

Het knelpunt voldoen aan geluidseisen is de afgelopen jaren veelvuldig besproken. De oplossing voor knelpunten in overgangsbepalingen is nu verankerd in ES-TRIN 2019. Het traject heeft geleerd dat het - zeker voor de bestaande vloot - lastig kan zijn om te voldoen aan de betreffende regelgeving. Echter zijn er grenzen aan het mogelijke van maatregelen die gericht zijn op de geluidsbron. Daarom is in de werkgroep CESNI/PT uitgebreid gesproken over verscherping van de geluidseisen.

Het was de wens van de Duitse delegatie om de minimumvoorschriften inzake de blootstelling van werknemers aan trillingen en lawaai, conform de Richtlijnen 2002/44/EG en 2003/10/EG, op te nemen in ES-TRIN. Wij hebben ons eerder geformuleerde standpunt herhaald: deze Richtlijnen verplichten werkgevers om werknemers te beschermen en hebben een ander toepassingsbereik dan ES-TRIN. ES-TRIN is een standaard met technische voorschriften voor alle vaartuigen. Daarnaast vragen wij ons af of het juridisch überhaupt mag om de inhoud van de ene richtlijn te implementeren in het kader van andere regelgeving. De genoemde richtlijnen ter bescherming van werknemers zijn door de lidstaten omgezet in nationaal recht. Wij hebben een opname van extra voorschriften inzake geluid en trillingen in ES-TRIN dan ook afgewezen.

Tijdens de vergadering van 10 april jl. is het volgende besloten betreffende dit onderwerp:
  • Juridisch vraagstuk
    De opgeworpen juridisch vraag over de (on)mogelijkheid om de inhoud van de ene richtlijn te implementeren in het kader van andere regelgeving wordt voorgelegd aan de Europese Commissie. Ook de Duitse delegatie heeft juridische vragen over de (on)mogelijkheid van een verwijzing of plaatsing in ES-TRIN.
  • Vervolg
    Het voorstel in document CESNI (19) 21 is een roadmap met als kern van het verhaal het verzamelen van informatie. De lidstaten in het CESNI Comité stellen voor om te beginnen met het verzamelen van informatie. Dit kan gebeuren door de nationale instanties. Het CESNI-secretariaat zal hiertoe een verzoek formuleren.
  • Conclusie
    Wij kunnen tevreden zijn met de bespreking over dit onderwerp. De Europese Commissie zal de door de binnenvaart gestelde juridische vragen beantwoorden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen nieuwe en bestaande schepen. Daarnaast zal informatie worden verzameld, welke nodig is voor een goed onderbouwde regelgeving.

Nieuwe publicaties en updates

Tijdens de vergadering heeft CESNI een aantal nieuwe documenten goedgekeurd en de aanwezigen geïnformeerd over nieuwe publicaties op de website:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 
 

Het grote EP verkiezingsdebat: Europa in beweging?!

Nederlandse kandidaat-Europarlementariërs in debat over uitdagingen in de handel en logistiek

Eind mei gaat Nederland naar de stembus en kiezen wij onze Europarlementariërs voor de komende vijf jaar. Voor Nederlandse ondernemers en bedrijven met een logistiek en exportbelang is het cruciaal dat op Europees niveau de samenwerking wordt gezocht en versterkt. Een goede reden om van de Nederlandse kandidaten voor het Europees Parlement te horen hoe zij aankijken tegen de uitdagingen op het gebied van Europees transport- en handelsbeleid.
  • Hoe denken zij bijvoorbeeld over meer samenwerking in de Europese Unie tussen de lidstaten?
  • Hoe krijgen we de personeelstekorten in de logistiek weg?
  • Hoe komen we tot meer en betere Europese achterlandverbindingen?
  • En welke stappen zijn noodzakelijk voor het realiseren van een duurzame Europese transportsector?
Op donderdag 16 mei, een week voor deze Europese verkiezingen, organiseert de Logistieke Alliantie (waar het CBRB onderdeel van is) het Grote EP Verkiezingsdebat in internationaal perscentrum Nieuwspoort in Den Haag. Onder leiding van moderator Martijn de Greve en voorzitter Steven Lak gaan kandidaat Europarlementariërs met elkaar in debat over het thema ‘Europa in beweging’ over de toekomst van de logistiek in Europa en het belang van Europese samenwerking voor Nederlandse ondernemers en bedrijven.

Uiteraard is er na afloop de mogelijkheid om onder het genot van een borrel nader met elkaar van gedachten te wisselen. Noteer 16 mei alvast in uw agenda. Toegang is gratis, meld u hier aan. Wees er snel bij want het aantal plaatsen is beperkt!

16 mei 2019 - Nieuwspoort, Den Haag - Inloop 15.00 uur, start debat 15.30 uur
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Cruisespecial Scheepvaartkrant - Schaken op vele borden

Het belangrijkste doel van de riviercruisevaart is om de vele gasten een mooie en onbezorgde vakantie te bieden, maar het afgelopen jaar had de sector ook diverse andere hobbels te nemen.

Freya Brands - Diepeveen, sinds anderhalf jaar secretaris van de Ledengroep Personenvervoer van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB), neemt u in het artikel van de Scheepvaartkrant mee in de diverse onderwerpen waar de riviercruisevaart mee te maken heeft gehad. Ook de onderwerpen waar ze zich de komende tijd samen met haar collega’s namens de Ledengroep Personenvervoer van het CBRB op gaat richten, komen aan bod. 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Ook het CBRB werd tijdens het bestaan geconfronteerd met de donkere oorlogsjaren

Langzaam klimt de economie en dus ook de binnenvaart uit een dal na de crisis in de jaren dertig van de vorige eeuw. Helaas is deze opleving van korte duur, als de donkere oorlogsjaren volgen!

Dwangorganisatie en sluimerend bestaan
Tijdens de Tweede Wereldoorlog van 1940 - 1945 werd het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart een ‘dwangorganisatie’. Een reder mocht de internationale vaart alleen bevaren als de onderneming bij het CBRB was aangesloten. Ook koos het CBRB in die tijd voor een ‘sluimerend bestaan’ om het bureau te behoeden voor een opheffing. Lees het hele verhaal over de donkere oorlogsjaren op onze website.
 

Uitnodiging deelname bijeenkomst 7 mei in Gorinchem

NRMM Stage V - Overzicht voor Ondernemingen

Steeds meer binnenvaartondernemers krijgen te maken met de emissie verordening Non Road Mobile Machinery (NRMM) Stage V. Sinds begin dit jaar is deze opvolger van CCR2 van kracht bij de inbouw van lage vermogens. Komend jaar is hij tevens van toepassing op de grotere motoren.

Binnen de sector leven hierover nog veel vragen. Daarom organiseren het CBRB, BLN en EICB samen met EBU en IVR een bijeenkomst tijdens de Maritime Industry in Gorinchem speciaal gericht op binnenvaartondernemingen en verzekeraars. Zij kunnen zich op dinsdagochtend 7 mei vanaf 9.30 uur volledig laten informeren over de laatste stand van zaken over de nieuwe verordening. Deskundige sprekers zijn uitgenodigd om antwoorden te geven op actuele vragen, zoals:
  • Wat zijn de voordelen van een NRMM Stage V-motor?
  • Vanaf wanneer zijn NRMM Stage V-motoren daadwerkelijk leverbaar?
  • Welke oplossingen worden geboden door welke firma’s en waar moet ik zoal rekening mee houden bij het maken van mijn afweging?
Ook zal aandacht worden geschonken aan andere praktische zaken, zoals overgangsbepalingen, het certificeringsproces en de spelregels omtrent aansprakelijkheid. Zorg dat u erbij bent tijdens deze meest complete NRMM Stage V-bijeenkomst van het jaar!
Klik hier om u aan te melden voor deze bijeenkomst
Wees er snel bij met aanmelden, want het aantal beschikbare plaatsen is beperkt.

Programma


9:30 Inloop  
10:00 Welkom en introductie
Met welke motoren voldoe je waaraan?
Khalid Tachi, EICB
10:15 EURO VI
Status Euro VI motoren
Peter van Gompel, TNO
10:45 Praktijkcase  
11:15 Stage V
Op maat met nabehandeling
Koedood BV en Yerseke Engine Service (YES)
11:45 Af fabriek Peter Snijders, Pon Power
12:15 Nawoord Khalid Tachi, EICB
12:30 Aansluitend lunch  

Locatie: Restaurantzaal 1, Franklinweg 2 te Gorinchem.
De sessie wordt ook live gestreamd.

Naar boven

 

Plan nu uw afspraak voor de SAB-balie

Na lang beraad heeft de SAB besloten gehoor te geven aan de grote vraag vanuit de binnenvaart: per 1 mei 2019 gaat de SAB op afspraak werken.

Via het afsprakenprogramma kan vanaf nu een afspraak worden ingepland vanaf 1 mei aanstaande. Op de homepage klik je, bovenaan in de menulijst op de link ‘afspraak maken’.

Het programma geeft aan hoe lang uw afspraak vermoedelijk gaat duren en zal de afspraak schriftelijk aan u bevestigen. Dit zal (onverwachte) wachttijden zoveel mogelijk beperken.
Voor meer informatie kunt u kijken op de website van SAB

Naar boven

 

Gevraagd: foto's van de binnenvaart

Voor de verschillende communicatie uitingen van het CBRB, waaronder het aankomende jubileummagazine, zijn wij op zoek naar een foto's van binnenvaartschepen, maar ook van werkzaamheden aan boord of op de wal, beelden van uitzichten vanaf de schepen, eigenlijk alles wat gerelateerd is aan de binnenvaart.

Heeft u één of meerdere foto's die wij rechten vrij mogen gebruiken en in hoge resolutie (belangrijk voor drukwerk), dan ontvangen wij deze foto's graag! U kunt deze foto's via de e-mail versturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Mochten de foto's te groot zijn om te verzenden via uw e-mailprogramma, dan is het mogelijk om de foto's te versturen via wetransfer.com naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Alvast bedankt voor uw medewerking!
 

AGENDA

  • 19 april (Goede Vrijdag) en 22 april (Tweede Paasdag) - CBRB gesloten
  • 25 april 2019 - Vergadering Ledengroep Droge Lading en Duwvaart, Vlaardingen
  • 7 mei 2019NRMM Stage V bijeenkomst, Gorinchem
  • 7 t/m 9 mei 2019 - Maritime Industry 2019, Gorinchem
  • 13 t/m 15 mei 2019 - Informele werkgroep Stoffen, Straatsburg
  • 5 t/m 7 juni 2019 - IVR Congres, Praag
  • 11 oktober 2019 - Jubileumevenement - CBRB 90 jaar
  • 25 en 26 juni - CESNI/PT werkgroep technische voorschriften, Straatburg
  • 17 en 18 september - Vergadering CESNI/PT/Pax werkgroep passagiersschepen, Parijs
  • 13 november - Najaarsledenvergadering Ledengroep Personenvervoer

Naar boven

 
 
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.cbrb.nl

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.
CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|* 
Ga naar boven