Nieuwsbrief 2019 - 11




28 maart 2019 - CBRB nieuwsbrief Nr. 11

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1.  
  2. Europese subsidies voor infrastructuurprojecten
  3. Nieuwe koplopers gezocht voor proef duurzame binnenvaart
  4. Stremmingen sluis- en stuwcomplexen Nederrijn en Lek
  5. Deelnemers gezocht voor simulatorstudie
  6. Agenda
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

Naar boven

 

Europese subsidies voor infrastructuurprojecten

Europees Parlement akkoord met CEF 2021-2027
Op 25 maart jl. ging het Europees Parlement akkoord met Connecting Europe Facility (CEF) voor 2021-2027.

Met Connecting Europe Facility subsidieert de Europese Unie grote projecten met een Europees belang die bijdragen aan het verder verbeteren van de infrastructuur. De infrastructuur is opgebouwd met netwerken voor transport, telecommunicatie en energiedistributie. 

Door dit akkoord komen er in de toekomst subsidies beschikbaar voor verschillende infrastructuurprojecten in Europa. Wat ook goed voor de binnenvaart en binnenhavens zal zijn. Subsidie voor Nederlandse infrastructuurprojecten
Naast dat er in de toekomst subsidies beschikbaar worden gesteld voor infrastructuurprojecten in Europa, heeft Nederland door Brussel subsidies toegewezen gekregen voor projecten die door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn voorgedragen.

Deze subsidies komen uit het Europese programma voor het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN-T). Dit programma heeft als doel om binnen de Europese Unie tot één grensoverschrijdend hoofdnetwerk voor het vervoer over land, water en door de lucht te komen. In totaal krijgen 11 projecten waar Nederlandse partijen bij betrokken zijn een subsidie van bij elkaar 69 miljoen euro. 23 miljoen hiervan gaat rechtstreeks naar Nederland.

Eén van deze projecten is de terminal van Rotterdam World Gateway, the Rail Service Center aan de Eemhaven en Havenbedrijf Moerdijk, die samen zo'n 10 miljoen krijgen om de overslag van goederen naar binnenvaart en spoor te verbeteren. Met het geld worden onder meer twee containerkranen gebouwd.  
 

Nieuwe koplopers gezocht voor proef duurzame binnenvaart

De projectpartners van CLean INland SHipping (CLINSH) zijn op zoek naar binnenvaartschippers of reders die willen investeren in de verduurzaming van hun schip of vloot. 

Welke schepen kunnen meedoen?
Aan de derde ronde van CLINSH kunnen maximaal 20 schepen deelnemen waarvan de eigenaars bereid zijn om te investeren in de volgende technieken en brandstoffen:

  • SCR in combinatie met DPF
  • FWE of FWE+ in combinatie met (tijdelijk) GTL
  • Euro VI / NRE
  • 100% elektrisch
  • Hybride of diesel-elektrisch
  • Installatie van elektronische common rail techniek

Ook is er ruimte voor schepen om in te zetten als controlegroep met: LNG, CNG, Euro VI motor, CCR1 of CCR2 motor of hybride techniek.

Waarom meedoen?
Vanuit het project CLINSH ontvangen schippers die zijn geselecteerd na de aanbesteding een financiële compensatie voor deelname aan het project. Voor het aanschaffen en laten installeren van de technologie kunnen de schippers tot 50% van de gemaakte kosten ontvangen. De schippers die al met een emissiereducerende technologie of alternatieve brandstof varen kunnen per schip max. €10.000 onkostenvergoeding krijgen.

Wie deelneemt aan CLINSH kan dus een financiële compensatie krijgen voor het leveren van informatie die de verduurzaming van de binnenvaart versnelt. Daarnaast levert deelname aan het project kennis op over de verschillende technieken en bereikte milieuvoordelen, én een koplopersrol binnen de sector. Goede milieuprestaties kunnen in het voordeel van de schipper werken bij het verkrijgen van lading of toegang tot een haven. En tot slot: schippers kunnen nu een vergoeding krijgen voor aanpassingen die in de toekomst mogelijk verplicht worden.

Over CLINSH
CLINSH is een demonstratieproject dat de effectiviteit en kosten van emissiereducerende technieken en alternatieve brandstoffen vanuit de praktijk in kaart brengt. CLINSH wordt ondersteund door het Europese LIFE fonds. De totale projectkosten zijn ruim €8,5 miljoen, waarmee 16 partners uit Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk samen met het Europese LIFE-fonds investeren in diverse projecten die bijdragen aan een duurzame binnenvaart.

Alle benodigde informatie voor deze aanbesteding is te vinden via www.clinsh.eu. De aanbestedingsdocumenten kunnen worden opgevraagd door een e-mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., met als onderwerp ‘Notify Tender CLINSH’.

Naar boven

 

Stremmingen sluis- en stuwcomplexen Nederrijn en Lek

Rijkswaterstaat renoveert de drie stuwcomplexen (Driel, Amerongen en Hagestein) in de Nederrijn en Lek. Een van de onderdelen van de renovatie betreft het centraal bedienen van de sluizen en de stuwen.

Om de sluis en de stuw gereed te maken voor centrale bediening is per sluis 4 dagen stremming nodig. Dit is nodig om de diverse systemen aan te sluiten en te testen op het veilig bedienen van de stuw en sluis. Om de hinder voor de scheepvaart te minimaliseren, zijn deze stremmingen rond het weekend gepland te weten van donderdagavond 22.00 uur t/m maandagavond 22.00 uur.

Stremmingsperiode
  • Complex Amerongen - donderdag 13 juni t/m maandag 17 juni 2019
  • Complex Hagestein - donderdag 26 september t/m maandag 30 september 2019
  • Complex Driel - donderdag 7 november t/m maandag 11 november 2019
Tot het opheffen van de stremming van de sluis is er geen doorvaart mogelijk. Het gebruik van de aanlegsteigers is toegestaan. 
Meer informatie over dit project is te verkrijgen via het gratis informatienummer van Rijkswaterstaat 0800 – 8002 of de projectpagina www.rws.nl/stuwensemble

Naar boven

 

Deelnemers gezocht voor simulatorstudie

Voor een simulatorstudie naar semi-autonoom varen voor het project ‘Novimar’ is Marin op zoek naar ervaren en minder ervaren binnenvaartschippers, voor een dagdeel (van 8.00 tot 12.00 of van 13:00 tot 17:00). De simulaties worden bij Marin van 28 april t/m 3 mei uitgevoerd.

Het project ‘Novimar’ ontwikkelt en onderzoekt een nieuw maritiem concept, een zogeheten ‘vessel train’, waarbij schepen elkaar automatisch volgen. Het doel van de simulatorstudie is de werkzaamheid van het concept te onderzoeken door te kijken naar hoe de ‘vessel train’ functioneert op de rivier onder normale verkeersomstandigheden, in de simulator.

Simulaties
U zult in de simulator bij Marin varen met de ‘vessel train’, wat een eigen besturingssysteem (een autopilot) heeft met een bijhorende interface. Aan het begin van de simulaties zal het systeem uitgelegd en geoefend worden om ermee bekend te raken. U zult in de simulator vervolgens verschillende scenario’s krijgen die in de praktijk op de rivier kunnen voorkomen.

Metingen
Voor de studie krijgt u een eye-tracker op, waarmee uw oogbewegingen geregistreerd worden om te zien waar u naar kijkt. Dit is van belang om de interactie met het besturingssysteem te onderzoeken. Daarnaast krijgt u verschillende vragen om uw ervaring met het systeem te delen.

Vergoeding
Voor deelname aan dit onderzoek wordt een vergoeding van 67 euro per uur geboden en ook de reiskosten worden vergoed (30 cent per kilometer).

Met uw deelname helpt u bij het inzichtelijk maken van de werkzaamheid van het concept ‘vessel train’, en wat hierbij mogelijk en niet mogelijk is. U draagt hiermee bij aan de innovatie van nieuwe maritieme concepten om het watertransport nog veiliger en efficiënter te maken. Marin hoopt dat u wilt deelnemen aan onderzoek naar nieuwe concepten in de maritieme sector.

Voor meer informatie of aanmelden kunt u contact op nemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Naar boven

 

AGENDA

  • 2 en 3 april 2019 - Vergadering CESNI/PT/Pax werkgroep passagiersschepen, Ortameer (Italië).
  • 2 en 3 april 2019 - CDNI/G werkgroep, Straatsburg
  • 2 t/m 4 april 2019 - Informele werkgroep ADN-deskundigenopleiding, Straatsburg
  • 10 april 2019 - Europees Comité voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart, Straatsburg
  • 7 t/m 9 mei 2019 - Maritime Industry 2019, Gorinchem
  • 13 t/m 15 mei 2019 - Informele werkgroep Stoffen, Straatsburg
  • 5 t/m 7 juni 2019 - IVR Congres, Praag
  • 11 oktober 2019 - Jubileumevenement - CBRB 90 jaar

Naar boven

 
 
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.cbrb.nl

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.
CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|* 

Ga naar boven