Nieuwsbrief 2019 - 08




7 maart 2019 - CBRB nieuwsbrief Nr. 8

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. CBRB Jaarverslag 2018
  2. Koen de Korte start afstudeeronderzoek naar binnenhavengeldstructuur
  3. Caterpillar Marine kondigt oplossingen voor Stage V motoren aan
  4. Scheepvaart veert in 2019 terug van uitzonderlijk 'laag' 2018
  5. Interessante nieuwsbrieven
  6. Agenda
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

CBRB Jaarverslag 2018

In 2018 heeft het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart zich sterk gericht op een aantal centrale thema’s, waaronder ketenpositie, nautiek en techniek, gevaarlijke stoffen en veiligheid, duurzaamheid en sociaal/personeel.

In dit CBRB Jaarverslag treft u een overzicht van onze werkzaamheden aan, gedefinieerd in de diverse thema’s:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Koen de Korte start afstudeeronderzoek naar binnenhavengeldstructuur

De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens, het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en Koninklijke BLN-Schuttevaer gezamenlijk aan de slag met uniformering binnenhavengeldstructuur.
Geen mainports zonder achterland
Een mainport zoals de haven van Rotterdam is de spiegel van de wereldeconomie. Echter zonder adequate achterlandverbindingen geen florerende zeehavens! Veranderingen in de Nederlandse economie zijn dan ook bij uitstek zichtbaar bij belangrijke economische knooppunten in het achterland: de Nederlandse binnenhavens. Nederland staat de komende jaren voor grote uitdagingen, met name op het gebied van duurzaamheid, digitalisering en bereikbaarheid. Een slim, duurzaam en meer geïntegreerd vervoerssysteem is noodzakelijk. Hierbij is een adequate en toekomstbestendige (binnen)havenstructuur essentieel.

Binnenhavengeldstructuur
Uniformering van regelgeving, zoals een havengeldverordening, biedt voordelen aan zowel havengebruikers als havenbeheerders. Dat hier vraag naar is, blijkt ook uit de in 2018 georganiseerde workshop "Duurzame haven dankzij slimme havengeldstructuur". In samenwerking met Bart Kuipers, Senior Onderzoeker Haveneconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, is deze vraag verwerkt in een afstudeeronderzoek. Mocht u zich verder willen verdiepen in de noodzaak van dit onderzoek, vindt u hier enkele links naar eerdere onderzoeken en rapportages: Het onderzoek
Het beoogde doel van het afstudeeronderzoek is het ontwikkelen van een model dat gemeenten en binnenhavens kunnen hanteren voor een verantwoorde berekening van hun haventarieven. In dit model worden een structuur, uniforme grondslagen en optioneel de wijze van berekenen van het binnenhavengeld voorgesteld. Afbakening van het afstudeeronderzoek is dat het primair gaat om (harmonisatie van) grondslagen van het binnenhavengeld en niet de hoogte van de gehanteerde tarieven. Dit model kan worden gebaseerd op een aantal factoren zoals bijvoorbeeld:
  • Multimodaal vervoer en overslag
  • Verblijftijd van schepen in een haven
  • Bevordering van klimaat en emissievrij vervoer
  • Bevordering van de regionale economie
Even voorstellen
Mijn naam is Koen de Korte, ik studeer Urban, Port & Transport Economics aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en zal mij in opdracht van de NVB, het CBRB en KBLNS tot en met eind augustus met dit vraagstuk bezighouden. Het werken aan zo’n actuele opdracht is een buitenkans en ik ga dan ook met veel plezier aan de slag. Vanzelfsprekend zal dit alleen resulteren in succesvol onderzoek in samenspraak met u. Daarom streef ik ernaar met zo veel mogelijk belanghebbenden in gesprek te gaan. Komende weken ga ik mij bezighouden met het schrijven van een plan van aanpak, waarna ik u daarvoor actief zal benaderen. Mocht u meer willen weten over het onderzoek, advies of inzichten hebben, kunt u mij altijd benaderen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Caterpillar Marine kondigt oplossingen voor Stage V motoren aan

Caterpillar Marine heeft de ontwikkeling aangekondigd van nieuwe technologische oplossingen voor motoren voor binnenvaartschepen.

De nieuwe motoren zijn ontworpen om te voldoen aan de NRMM verordening en zullen vanaf 2020 beschikbaar zijn voor verschillende vermogens:
  • minder dan 130 bkW,
  • 130 tot 300 bkW,
  • en 300 tot 1350 bkW.
Klik hier om het gehele bericht op de website van Caterpillar te lezen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Publicatie ING Economisch Bureau

Scheepvaart veert in 2019 terug van uitzonderlijk 'laag' 2018 

De scheepvaart groeit in 2019 naar verwachting met 3% sneller door ruimer vaarwater in de binnenvaart.

De zeevaart laat naar verwachting in lijn met de wereldhandel matige groei zien. Duurzaamheid en klimaat beïnvloeden de markt in 2019 door minder kolenvervoer en nieuwe IMO-regels voor brandstoffen in de zeevaart.

Klik hier om het gehele bericht op de website van ING te lezen.

Naar boven

 

Interessante nieuwsbrieven

  • IVReport maart 2018 - met een artikel over de actuele statistieken van de nieuwbouwschepen tussen 2015 en 2018 in Europa
  • Smart Shipping - met de nieuwste ontwikkelingen en samenwerkingen binnen smart shipping
 

AGENDA

Naar boven

 
 
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.cbrb.nl

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.
CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|* 
Ga naar boven