Nieuwsbrief 2019 - 05




7 februari 2019 - CBRB nieuwsbrief Nr. 5

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Terugkoppeling gesprek Havenbedrijf Amsterdam en CBRB - Personenvervoer
  2. Stremming Sluiscomplex Driel, Nederrijn
  3. Opleiding Bevrachter Binnenvaart - Start module Logistiek
  4. CBRB/LINc versterkt met student
  5. Agenda
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

Terugkoppeling gesprek tussen Havenbedrijf Amsterdam en CBRB - Personenvervoer

Op woensdagmiddag 6 februari 2019 zijn wij (Freya Brands - Diepeveen, CBRB en John Vierhouten, Directeur Vakantieschip Prins Willem-Alexander en tevens bestuurslid Ledengroep Personenvervoer) uitgenodigd door Monic van der Heyden van het Havenbedrijf Amsterdam voor een gesprek.

Dit was een prettig en constructief gesprek waar vooraf al kenbaar werd gemaakt dat we niet op alle onderwerpen een antwoord konden verwachten, maar dat ze zeker haar best ging doen om ons verder te helpen. En dat deed ze met verve. Ze excuseerde zich voor het feit dat er de laatste jaren vele zaken waren veranderd en dat lang niet alles ten positieve was veranderd (dagtoeristenbelasting). Wel hebben ze geprobeerd duidelijkheid te scheppen en de zaken “lean en mean” geprobeerd uit te voeren. Ook was er goed nieuws dat ze de infrastructuur de komende jaren aan gaan pakken en hebben wij kenbaar gemaakt hier graag aan mee te denken. 

Een aantal onderwerpen heeft Monic van der Heyden direct na het overleg uitgezet bij haar collega’s, maar enkele vragen zijn ook direct tijdens het overleg beantwoord. Hieronder een overzicht van de reeds ontvangen antwoorden.
 
Binnenhavengeld
In dit artikel in een nieuwsbrief eerder dit jaar is gemeld dat er in Amsterdam voor is gekozen om alles in één prijs samen te vatten, er zal geen hoogseizoen toeslag meer zijn, geen administratiekosten, geen aparte havengelden, maar één factuur. Een lid liet weten niet zo blij te zijn met het feit, dat je niet meer zelf aan kunt geven wat de lengte van het binnenhavengeldbriefje mag zijn. Er is niet meer de mogelijkheid om te kiezen voor 1 week, 2 weken, 4 weken of een jaarbriefje voor de riviercruiserederijen. Dit tarief is nu verweven in het reserveringsgeld. Het gaat om een bedrag van € 0,18 per meter per 6 uur. Dit bedrag is niet uit de lucht gegrepen. Er is gekeken naar de opbrengsten van de afgelopen jaren en de benodigde opbrengsten en op basis daarvan is een gemiddeld bedrag berekend. Daarmee zou het dus voor de ene rederij goedkoper zijn geworden en voor een andere rederij kan het duurder zijn geworden.
 
Geen tarief voor doorvaart
Er bestond enige onduidelijkheid over het wel of niet moeten betalen van binnenhavengeld wanneer men alleen door de haven heenvaart, zonder hierbij aan te meren en/of gebruik te maken van diensten. Schepen die ononderbroken door Amsterdam en Zaanstad varen, zonder gebruik te maken van diensten, hoeven géén binnenhavengeld te betalen. Voorheen diende er een doorvaartarief op de Zaan betaald te worden, sinds het binnenhavengeld van het Zaanse en Amsterdamse havenwater vanaf 1 januari 2018 gezamenlijk wordt geïnd, is dit niet meer van toepassing.
 
SAIL Amsterdam 2020
In 2020 zal van 12 tot en met 16 augustus SAIL Amsterdam worden gehouden. Het is daarom vanaf 8 tot en met 18 augustus niet mogelijk een ligplaats te reserveren via EasyDock. Dit is dan alleen mogelijk via de organisatie van SAIL
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Stremming Sluiscomplex Driel, Nederrijn

Sluiscomplex Driel
© https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Harry van Reeken
De stremming start woensdag 20 februari 06:00 uur en duurt tot woensdag 8 mei 2019 17:00 uur. Tot het opheffen van de stremming van sluis Driel is er geen doorvaart mogelijk en is het gebruik van de aanlegsteigers en andere faciliteiten niet toegestaan.

Rijkswaterstaat renoveert de drie stuwcomplexen in de Nederrijn en Lek. Eén van de onderdelen van de renovatie betreft de sluizen. In het afgelopen jaar zijn de sluiscomplexen Amerongen en Hagestein gerenoveerd. In 2019 wordt het sluiscomplex Driel gerenoveerd en is daardoor gestremd in de hierboven genoemde periode. De scheepvaart kan omvaren via de Waal.
Meer informatie over het project is te verkrijgen via het gratis informatienummer van Rijkswaterstaat 0800 – 8002 of de projectpagina www.rws.nl/stuwensemble.

Naar boven

 

Opleiding Bevrachter Binnenvaart - Start module Logistiek

Op 21 maart 2019 start de module logistiek van de opleiding Bevrachter Binnenvaart.

Tijdens deze module van 6 dagdelen gaat u aan de slag met de volgende onderwerpen: keten en ketenbeheer, vervoersmodaliteiten, logistieke concepten en lean manufacturing. Deze module wordt afgesloten met een praktijkopdracht.

Tot 3 weken voor het begin van de module kunt u zich inschrijven. Schrijf u uiterlijk vóór 28 februari 2019 in voor deze module. Voor diegene die geen Bachelor diploma hebben, moet online de module studievaardigheden gevolgd worden.
Kijk op de website van Hogeschool Inholland voor meer informatie of u kunt contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

CBRB/LINc versterkt met student

Sinds afgelopen vrijdag 1 februari is Joeri de Wit, masterstudent aan de Rotterdam School of Management, een scriptieonderzoek gestart voor LINc (een samenwerkingsverband van het CBRB en de Vereniging Inland Terminal Operators VITO). 

Het onderzoek gaat zich richten op het zoeken naar een balans tussen de externe factoren die aan de individuele containers gekoppeld zijn, de optimale callsize en de effectieve operatie in de zeehaven. 

Joeri stelt zich voor
Mijn naam is Joeri de Wit en ik ben een 24-jarige master student aan de RSM. Voor mijn scriptie van de master Supply Chain Management ga ik onderzoek doen naar de optimale call size van barges.

Mijn keuze is op dit project gevallen, omdat ‚Äčik graag wil kunnen bijdragen aan een oplossing voor de grote logistieke problemen die van invloed zijn op veel partijen. Ik hoop hier veel te kunnen leren en dit project met succes af te ronden. Ik kijk er erg naar uit!
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

AGENDA

Naar boven

 
 
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.cbrb.nl

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.
CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|* 
Ga naar boven