Nieuwsbrief 2019 - 03




24 januari 2019 - CBRB nieuwsbrief Nr. 3

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Lancering van het Europees binnenvaartplatform
  2. Laag water en de vervolgstappen
  3. Binnenlands vervoer per schip duurder, internationaal transport goedkoper
  4. De start van het CBRB in 1929
  5. CCR doet onderzoek naar de trends in de dagtochtscheepvaart
  6. Agenda
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

Lancering van het Europees binnenvaartplatform: EBU en ESO voor een sterkere binnenvaartsector in Europa


EBU en ESO, de Europese binnenvaartorganisaties, hebben de handen ineengeslagen om de binnenvaartsector op Europees niveau te versterken door de oprichting van het European Inland Waterway Transport (IWT) Platform. Afgelopen maandag 21 januari vond de lanceringsbijeenkomst van dit Platform plaats in Brussel.

De IWT Platform coördinator, Nik Delmeire, gesteund door de secretaris-generaals Theresia Hacksteiner (EBU) en Gerard Kester (ESO), presenteerde tijdens de lancering de ambities van het IWT Platform. Het doel van het IWT-platform is om een ​​aantal taken uit te voeren ten voordele van de hele sector en om het aandeel van het vervoer door binnenschepen in het Europese transport te vergroten. Het IWT Platform zal zich concentreren op een aantal belangrijke gebieden, lees hier over meer op onze website.

Vertegenwoordigers van het Europese IWT-platform van links naar rechts: Christiaan Van Lancker, Leigh Wootton, Theresia Hacksteiner, Paul Goris, Nik Delmeire, Gerard Kester, Alain Devos, Philippe Grulois © European IWT platform

In zijn openingstoespraak benadrukte de president van het IWT Platform, Paul Goris, dat de binnenvaart de sleutel is om de milieueffecten van het vervoer te beperken en bij te dragen aan Europese en internationale beleidsdoelen. "De binnenvaart staat bekend om zijn positieve duurzaamheid op verschillende gebieden en wil dit graag behouden", benadrukt Paul Goris.

Ook tijdens de lanceringsbijeenkomst presenteerden de vijf commissies van het IWT Platform, onder de sprekers CBRB secretarissen Lijdia Pater – de Groot en Jan Vogelaar,  waar de desbetreffende commissie voor staat en welke resultaten er nu al geboekt zijn.

  • Lees meer over de lanceringsbijeenkomst op onze website.
Paul Goris     -     Lijdia Pater - de Groot     -     Jan Vogelaar
© European IWT platform
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Laag water en de vervolgstappen


Het jaar 2018 was een bijzonder jaar met buitengewoon veel aandacht voor het lage water op de rivieren. Het belang van de binnenvaart is overduidelijk gebleken. Het lage water heeft ook meerdere belangrijke aandachtspunten blootgelegd.

In deze memo willen Koninklijke BLN-Schuttevaer (KBLNS) en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) u informeren over een aantal vervolgstappen. In deze memo besteden wij aandacht aan:
  • Vaardiepte op de Waal
  • Minst gepeilde diepte
  • Maatregelen
  • Economische gevolgen
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Binnenlands vervoer per schip duurder, internationaal transport goedkoper


Al vanaf 2004 geeft het CBRB de opdracht aan Panteia om te onderzoeken wat de kostenontwikkeling in de binnenvaart is. De rapporten van deze onderzoeken zijn sinds deze week beschikbaar.

Ontwikkelingen 2018 en verwachtingen 2019
Verladers die hun vrachten over korte afstanden vervoeren, krijgen dit jaar weer te maken met een kostenstijging van de binnenvaart. Het tekort aan arbeidskrachten en de bijbehorende hoge vergoedingen aan personeel, alsmede hoge kosten voor reparatie en onderhoud door drukte bij de werven zorgen hiervoor. Daar staat echter tegenover dat transport over de lange afstanden goedkoper wordt door lagere brandstofprijzen, ondanks bovengenoemde ontwikkelingen. Dit en meer blijkt uit de kostenrapportages voor de binnenvaart.
Als u de volledige rapporten wilt bestellen, dan is dit mogelijk door een bestelling te plaatsen via Panteia (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 079-322 23 59)

Naar boven

De start van het CBRB in 1929

Over minder dan 9 maanden is de officiële geboortedatum van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en bestaat het CBRB 90 jaar. Nog vóórdat op 8 oktober 1929 de Koninklijke bewilliging op de statuten zijn verkregen, begint het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart zijn werkzaamheden op 1 oktober 1929.

Oprichting
In de kringen van de Nederlandse binnenvaart werd al ruime tijd voor de oprichting de behoefte gevoeld aan een centraal bureau waar onderling de belangen en geschillen konden worden besproken. Dit is de start van de totstandkoming van het CBRB. Lees meer over deze totstandkoming.
 
Het bestuur van het CBRB tijdens de oprichting
 

CCR doet onderzoek naar de trends in de dagtochtscheepvaart


De Centrale Commissie voor de Rijnvaart doet onderzoek naar de economische situatie en ontwikkeling van de Europese Binnenvaart in het kader van de “marktobservatie”.


Afgezien van een omvangrijke analyse van het vrachtvervoer door de binnenvaart, wordt in de marktobservatie ook de riviercruisevaart behandeld. Het is de bedoeling om voor de dagtochtscheepvaart vergelijkbare analyses op te stellen. Dit vergt echter een speciaal onderzoek, omdat er voor deze branche vandaag de dag slechts zeer weinig officiële cijfers ter beschikking staan.

Om de kant van de vraag en de algemene trends in dit binnenvaartsegment te kunnen onderzoeken, is de CCR aangewezen op uw hulp. Daarvoor hebben zij een vragenlijst opgesteld. Op grond van de antwoorden op deze vragenlijst kunnen er voor dit binnenvaartsegment trends worden vastgesteld. Voor de verschillende Europese steden en regio’s zullen er cijfers verstrekt kunnen worden over de vraag naar dagtochten.
Klik hier voor de enquête naar de trends in de dagtochtscheepvaart
De antwoorden op de vragenlijst zullen anoniem en vertrouwelijk worden behandeld. Er worden geen cijfers gepubliceerd die terugverwijzen naar de onderneming. De enquête is ook in het Duits, Frans en Engels beschikbaar.

De CCR is u zeer dankbaar als u de enquête voor 15 maart 2019 invult. Bij voorbaat dank voor de moeite
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

AGENDA

Naar boven

 
 
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.cbrb.nl

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.
CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|* 
Ga naar boven