Nieuwsbrief 2018 - 46


8 november 2018 - CBRB nieuwsbrief Nr. 46

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Investeer in betere bediening voor binnenvaart
  2. FAQ-document over toepassing van ES-TRIN en de NRMM-verordening op motoren die zijn geïnstalleerd aan boord van binnenschepen
  3. Ontgassen: het vernieuwde Scheepsafvalstoffenverdrag
  4. Gratis whitepaper wijzingen ADN-2019
  5. Maritiem College IJmuiden zoekt ervaringsdeskundigen voor open dagen
  6. Speech minister van Nieuwenhuizen op NVB-congres Lelystad 1 november 2018
  7. Port of Amsterdam: Binnenvaart Bulletin
  8. Agenda
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

Investeer in betere bediening voor binnenvaart


Draai bezuinigingen binnenvaart Kabinet Rutte II terug

Om de binnenvaart beter te faciliteren zijn extra investeringen in bediening van sluizen en bruggen noodzakelijk. De belangenbehartiger van handels- en productiebedrijven Evofenedex en de drie binnenvaartverenigingen Koninklijke BLN-Schuttevaer, het CBRB en de ASV merken dat de forse bezuinigingen van de afgelopen jaren hun tol eisen.

Betrouwbare en efficiënte bediening van binnenvaart is cruciaal om de sector aantrekkelijker te maken voor bedrijven. Dit past ook goed in het beleid van het Kabinet om een modal shift van weg- naar water te bewerkstelligen. De ondernemersverenigingen verzoeken de Tweede Kamer daarom bij het begrotingsdebat Infrastructuur en Waterstaat extra budget vrij te maken voor betere bediening.

Op verschillende plekken loopt de capaciteit van Rijkwaterstaat tegen grenzen aan.
Hoewel de inzet van Rijkswaterstaat groot is, kampt de organisatie met onvoldoende goed opgeleid personeel om het netwerk soepel draaiend te houden. Er is sprake van personele onderbezetting bij verkeersposten, bruggen en sluizen. De problemen zijn in het hele land merkbaar, zelfs op zeer drukke routes.

Zo loopt de binnenvaart bij de Kreekraksluizen in Zeeland tegen problemen aan. Deze sluizen worden door camera’s op afstand bediend, maar bij slechte weersomstandigheden komt een veilige bediening in het geding. Hetzelfde geldt voor de Volkeraksluizen en de sluizen bij Hansweert waar bij slecht weer de bediening helemaal stil komt te liggen. Op de Hollandsche IJssel is de aanmeldprocedure van de Algerabrug onvoldoende afgestemd. Containerschepen die vanuit Rotterdam naar Alphen aan den Rijn varen, moeten vier uur van te voren een opening bestellen bij de Algerabrug. Dit is langer dan de benodigde vaartijd naar de betreffende terminals.

Extra budget vrijmaken
De binnenvaartsector en handels- en productiebedrijven zien graag dat de Tweede Kamer extra budget vrijmaakt voor de bediening. Hiermee kan Rijkswaterstaat de bediening verbeteren en extra personeel inzetten tijdens drukke periodes of wanneer bediening op afstand niet mogelijk is. De Tweede Kamer debatteert over de begroting voor Infrastructuur en Waterstaat.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

FAQ-document over toepassing van ES-TRIN en de NRMM-verordening op motoren die zijn geïnstalleerd aan boord van binnenschepen


In 2018 heeft de werkgroep CESNI/PT intensief samengewerkt met de Europese vereniging van fabrikanten van interne verbrandingsmotoren (EUROMOT) om de reglementaire vereisten voor de binnenvaartmotoren te verduidelijken.

Het document met veelgestelde vragen (FAQ) is het resultaat van deze samenwerking en heeft tot doel de betrokken partijen uit de sector te helpen om de toepasselijke vereisten voor de motoren te begrijpen en te interpreteren met het oog op:
  • de nieuwe vereisten van Verordening (EU) 2016/1628 met bijbehorende aanvullende wetgeving (NRMM) voor de emissies van niet voor de weg bestemde mobiele machines van fase V,
  • de Europese standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen (ES-TRIN).
Klik hier om het FAQ-document te lezen.

Binnen de werkgroep worden nog aanvullende vragen onderzocht, die kunnen leiden tot een actualisering van het FAQ-document in 2019.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Ontgassen: het vernieuwde Scheepsafvalstoffenverdrag


De afgelopen weken is dit onderwerp veelvuldig in de media besproken. Er is zelfs een stichting “stop ontgassen” opgericht om meer politieke druk uit te oefenen om versneld tot een wettelijk nationaal ontgasverbod te komen.

Eind mei 2018 is zoals bekend een startdocument getekend en een Taskforce opgericht waarbij door een groot aantal aangesloten partijen een gezamenlijke inspanning wordt geleverd om medio 2020 het vernieuwde Scheepsafvalstoffenverdrag te implementeren.

Belangrijke mijlpaal is dat de Tweede Kamer onlangs akkoord is gegaan met het nieuwe Scheepsafvalstoffenverdrag, waardoor nu de ratificatie- en implementatie procedure kan worden gestart. Hierna kan Nederland het verdrag vertalen in het Nederlandse uitvoeringsbesluit. De verwachting is dat dit proces in 2020 is afgerond.

De Taskforce bestaande uit verladers, vervoerders (Koninklijke BLN-Schuttevaer en CBRB), havenbedrijven, provincies, ministerie en omgevingsdiensten is opgericht om vooraf de grootste knelpunten op te lossen. Klik hier om een brief, waar de laatste stand van zaken over de Taskforce wordt besproken, te openen.

De binnenvaart brancheorganisaties blijven zich inzetten op het spoedig afhandelen van de speerpunten in de verschillende werkgroepen van de Taskforce, zodat er bij de inwerkingtreding van het uitvoeringsbesluit in Nederland de middelen en afspraken rondom deze activiteiten direct in werking kunnen treden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Gratis whitepaper wijzingen ADN-2019

Op 1 januari 2019 worden in het ADN - de Europese regelgeving van het vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenwateren - wederom een groot aantal wijzigingen ingevoerd. Dit keer zijn die wijzigingen substantieel, vanwege de harmonisatie met de ATEX-richtlijn voor explosieveiligheid.

Traditiegetrouw publiceert Gevaarlijke Lading (Sdu Uitgevers) van tevoren een whitepaper met de belangrijkste wijzigingen in het Nederlands. Deze whitepaper 'Wijzigingen ADN 2019' is nu gratis te downloaden. (Let op: als u geen bevestigingsmail ontvangt, check uw 'ongewenste e-mail/spam'!)

Omdat de officiële Nederlandse vertaling naar verwachting pas in het voorjaar van 2019 zal verschijnen, is de whitepaper een vertaling van de auteur, mr. J.G. Buissing. Hierbij is gebruik gemaakt van het Engelse UN/ECE-documenten ECE/ADN/45 en ECE/ADN/45/Add.1. De whitepaper bevat de hoofdlijnen en is dus niet volledig.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Maritiem College IJmuiden zoekt ervaringsdeskundigen voor open dagen


Op zaterdag 24 november 2018 (10:00 tot 13:00 uur) en op vrijdag 1 februari 2019 (18:00 tot 21:00 uur) organiseert het Maritiem College IJmuiden een open dag. Graag willen zij u uitnodigen om, als ervaringsdeskundige, op deze dag het nautische vak inzichtelijk te maken voor de potentiële leerlingen en hun ouders.

Leerlingen die kiezen voor het Maritiem College IJmuiden worden opgeleid binnen het vmbo-profiel Maritiem en Techniek. Binnen dit profiel bieden zij twee uitstroom richtingen:
  • Rijn-, Binnen- en Kustvaart
  • Scheeps- en Jachtbouw
Het is mogelijk voor u interessant om uw bedrijf te manifesteren bij de toekomstige werknemers. Voor de toekomstige leerlingen van de school is het van belang dat zij zich, samen met hun ouders, een voorstelling kunnen maken van hoe de toekomst na het volgen van de opleiding Maritiem en Techniek eruit kan zien. De school wil voor deze open dagen een ‘netwerk’ ruimte inrichten waar de toekomstige leerlingen u kunnen ontmoeten en vragen kunnen stellen.
Mocht u geïnteresseerd zijn om als ervaringsdeskundige op een open dag van het Maritiem College IJmuiden aanwezig te zijn, neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.(docent van het Maritiem College IJmuiden)

Naar boven

 

Speech minister Van Nieuwenhuizen op NVB-congres Lelystad 1 november 2018

"De droogte laat één ding zien: het enorme maatschappelijke belang van de binnenvaart! Als uw werk stilvalt, dreigt er een tekort aan veevoer, hapert de bouw en stagneert de olieaanvoer naar Duitsland en Zwitserland.” Dat zei de minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat op donderdag 1 november 2018 tijdens het geslaagde jaarcongres van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) in Lelystad.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Port of Amsterdam: Binnenvaart Bulletin

Binnenvaart bulletin van Port of Amsterdam met berichtgevingen voor de binnenvaart, zoals wijzigingen en (door)ontwikkelingen. Zie hieronder de onderwerpen van het laatste bulletin:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Port of Amsterdam

Naar boven

 

AGENDA

Naar boven

 
 
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.cbrb.nl

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.
CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|* 
Ga naar boven