Nieuwsbrief 2018 - 34


10 augustus 2018 - CBRB nieuwsbrief Nr. 34

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Uniforme veiligheidsregels voor binnenvaartschepen bij containerterminals
  2. Nieuw geassocieerd lid: Veilig aan Boord
  3. Zomerzitting 2018 van de Conferentie van Verdragsluitende Partijen van het CDNI
  4. Bericht aan de scheepvaart Nr. 128/2018 - Rotterdam Parksluizen stremming
  5. Smart shipping in de praktijk
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

Uniforme veiligheidsregels voor binnenvaartschepen bij containerterminals


De Vereniging van Rotterdamse Terminal Operators (VRTO) en de vertegenwoordigers van de containerbinnenvaart (LINc & KBLNS) werken nauw samen om de veiligheid van de containerbinnenvaart-overslag verder te verbeteren.

Om hier invulling aan te geven is gezamenlijk met het Havenbedrijf Rotterdam een set van uniforme veiligheidsregels opgesteld. Uitgangspunt van de samenwerking is eenduidigheid en uniformiteit, waardoor de regels voor iedereen duidelijk en herkenbaar zijn. De regels vervangen geen algemene terminalprocedures of wettelijke bepalingen. Er kunnen voor specifieke situaties op een terminal aanvullende voorschriften zijn.

De uniforme veiligheidsregels zijn beschikbaar in het Nederlands, Duits en Engels.

De betrokken partijen zijn positief over de samenwerking. Na een jaar zal een evaluatie plaatsvinden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Nieuw geassocieerd lid: Veilig aan Boord


Onlangs zijn wij lid geworden van het CBRB om op de hoogte te blijven en kennis te kunnen delen over wat er speelt in de binnenvaart. En dan vooral op het gebied van veiligheid. Ons bedrijf heet Veilig aan Boord en draait, u raad het al, om de veiligheid aan boord van uw binnenvaartschip.


Voorstellen

Maar laat ik eerst onszelf voorstellen. Mijn naam is Wilma van Sandijk-Kleinstra. Als schippersdochter ben ik op het water opgegroeid. Na aan de wal een studie te hebben gevolgd, kwam ik mijn man tegen en samen met hem heb ik 17 jaar met veel plezier gevaren in de drogeladingvaart. Sinds kort woon ik weer aan de wal en kan ik nog meer mijn passie volgen in dit bedrijf.

Ik werk samen met mijn zus Hannie van den Berg-Kleinstra. Uiteraard ook schippersdochter en zelf al sinds haar 16e werkzaam in de binnenvaart. Ook Hannie is getrouwd met een schipper, samen hebben zij eerst in de tankvaart gevaren, maar ze is via de containervaart ook in de droge lading sector terecht gekomen waar zij nu nog steeds in werkzaam is.

Beiden hebben we al jaren geleden een passie opgevat voor alles wat er in de binnenvaart bij komt kijken om een veilige bedrijfsvoering te kunnen invoeren. Samen hebben we meerdere opleidingen gevolgd om ons te specialiseren. Eerst alleen voor onszelf, uit interesse en om onze eigen schepen ook op dit vlak in orde te hebben. Want alleen kunnen varen is in deze tijd niet meer genoeg.


Werkzaamheden

Langzaam maar zeker begonnen onze werkzaamheden zich uit te breiden en wisten steeds meer mensen ons te vinden voor advies. Dit was voor ons reden om een bedrijf op te starten. En dat bedrijf heet dus Veilig aan Boord. Via dit bedrijf kunnen wij worden ingehuurd als veiligheidsadviseur op het gebied van ADN, als preventiemedewerker in het kader van de ARBO-wet, ook voor het opstellen van een RI&E of ARBO-beleid. Wij zijn gecertificeerd ijkmeester. En u kunt ons tegenkomen wanneer u uw schip laat keuren voor de GMP, hiervoor werken wij samen met één van de grotere aanbieders in dit segment.

Wij willen met ons bedrijf persoonlijk advies geven en kunnen uit eigen ervaring spreken over bepaalde praktische obstakels die de theorie van de wetgeving in de weg staan. Samen zoeken we passende oplossingen voor u en uw schip. Geen enkel jaarverslag, plan van aanpak of beleidsplan zal dan ook hetzelfde zijn. Met boordbezoeken en persoonlijke gesprekken inventariseren we waar behoefte aan is en gaan daarmee aan de slag.
Wanneer u vragen heeft over ons, onze werkzaamheden of advies wilt, dan kunt u ons altijd bellen, mailen of whatts-appen. Wij geven u dan zo snel mogelijk antwoord. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. / 06-22 32 84 81 / 06-20 43 56 67

Naar boven

 

Zomerzitting 2018 van de Conferentie van Verdragsluitende Partijen van het CDNI


Op 21 juni 2018 heeft de Conferentie van Verdragsluitende Partijen (CVP) haar zomerzitting gehouden in Straatsburg. De zitting werd voorgezeten door de heer Jan de Spiegeleer, vertegenwoordiger van België.

U kunt hier het verslag van de vergadering lezen, waar de onderstaande onderwerpen zijn besproken:
  • De nieuwe ECO-kaart komt eraan
  • Nationale ratificatieprocedures inzake de nieuwe bepalingen van het Verdrag met betrekking tot de behandeling van gasvormige restanten van vloeibare lading
  • Losstandaarden van het CDNI: herindeling van vloeispaat (fluoriet) om rekening te houden met de milieueffecten
  • Elektronische zoek- en informatietool WaSTo (Waste Standards Tool) voor de nieuwe losstandaarden
  • Verloop van de losverklaring 2014 met ingang van 30 juni 2018
  • FAQ's
  • Najaarsvergaderingen 2018
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met CDNI

Naar boven

 

Bericht aan de scheepvaart - Nr. 128/2018

Rotterdam Parksluizen - Stremming

  1. Vanaf zaterdag 4 augustus 2018 23:59 uur tot nader bericht, geldt voor de Grote en Kleine Parksluis een beperkt schutregime i.v.m. het tegengaan van zoutindringing naar het achterland.
  2. Het schutten van alle vaartuigen is alleen toegestaan wanneer de waterstand op de Nieuwe Waterweg lager is dan NAP -0,10 m.
  3. Inlichtingen kunnen worden ingewonnen bij:
    - Haven Coördinatie Centrum, telefoonnummer 010-2521000 of VHF kanaal 11
    - De brug en sluiswachter van de Parksluizen, telefoonnummer 010-4365405, 06-23036171 of VHF kanaal 22

Naar boven

 

Smart shipping in de praktijk


De logistiek op het water wordt steeds slimmer en autonomer. Denk aan het besturen van schepen op afstand, het slimmer delen van informatie, het optimaliseren van vaarwegonderhoud en het (semi) autonoom varen van schepen. 

Smart shipping (SMASH) is een platform waar kennis wordt gedeeld, samenwerkingen aangegaan en netwerken worden opgebouwd. In hun nieuwsbrief wordt gekeken naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van smart shipping: van samenwerkingsprojecten tot bijeenkomsten en pilots. 

Lees hier de laatste nieuwsbrief van Smart Shipping met de volgende onderwerpen:
  • De Innovation Expo op 4 oktober in Rotterdam
  • Innoverende startups en scale-ups gezocht
  • Joint Industry Project in volle gang
  • Varen met artificial intelligence
  • Big Data in smart shipping
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Smart Shipping

Naar boven

 
 
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.cbrb.nl

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.
CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|* 
Ga naar boven