Nieuwsbrief 2018 - 32


27 juli 2018 - CBRB nieuwsbrief Nr. 32

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. 10% korting op Binnenschifffahrts-Gefahrgut-Tagen
  2. Verhoging laag BTW-tarief van 6 naar 9%: stand van zaken
  3. Stabiliteit containerbinnenvaart
  4. Elektrisch varen MPS Golden Raand
  5. Laag water op de Waal – problemen bij Nijmegen
  6. Agenda
  7. Ligplaatsen voor de binnenvaart
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

10% korting op Binnenschifffahrts-Gefahrgut-Tagen


Het CBRB presenteert de wijzigingen explosieveiligheid ADN-2019 op de Internationale Binnenschifffahrts-Gefahrgut-Tagen, die dit jaar op 9 en 10 oktober in Duisburg plaats vinden. Hiernaast zijn er ook andere interessante thema’s die worden gepresenteerd. Lees hier meer over het programma van deze dagen.

Graag nodigen wij u uit voor deze bijeenkomst, waarbij het CBRB voor haar leden 10% korting op de kosten van deelname kan verzorgen. Meld u hier online aan.
 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Verhoging laag BTW-tarief van 6 naar 9%: stand van zaken


Eind 2017 heeft het CBRB bij de Vaste Kamercommissie voor Financiën geprotesteerd tegen de verhoging van het lage BTW-tarief van 6 naar 9% per 1 januari 2019. Eerdere nieuwsbriefartikelen hierover vindt u hier.

Ons protest is gekanaliseerd via MKB-Nederland en VNO-NCW, waar een overleggroep van een aantal belanghebbende branches gestart is.

Het bezwaar tegen de BTW-verhoging geldt onverkort. De realiteit is evenwel dat er nauwelijks kans is dat de verhoging van tafel gaat. Daarom wordt ingezet op een compenserend pakket. Belangrijk onderdeel daarvan is het naar voren halen van de door het kabinet aangekondigde verlaging van de inkomstenbelasting. Die verlaging staat voor 1 januari 2020 gepland. Wij willen dat die verlaging een jaar naar voren wordt gehaald. Dus niet eerst het zuur (BTW-verhoging) en dan een jaar later het zoet (belastingverlaging). Een alternatief zou zijn het naar achteren schuiven van de BTW-verhoging, maar dat is een weinig kansrijk alternatief.

Verder zal het ministerie van Financiën tegemoet komen aan onze wens om in situaties van vooruitbetalingen in 2018 voor prestaties in 2019 geen 3% BTW na te heffen. Voor bijvoorbeeld in 2018 ingegane en betaalde jaarabonnementen geldt dan gewoon het 6%-tarief. Dit zal in het Belastingplan 2019 geregeld worden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Stabiliteit containerbinnenvaart


In het weekend van 21 juli heeft mcs. Comienzo bij ECT 40 containers verloren. Tijdens het laden van de zesde laag maakte het schip plotseling zoveel slagzij, dat de containers ‘als dominostenen’ overboord vielen. Het schip hervond zijn stabiliteit en kwam weer overeind. Gelukkig raakte niemand gewond. 
 
Direct na het incident verschenen berichten in diverse (social) media waarin gespeculeerd werd over mogelijke oorzaken. Wij hebben inmiddels contact gehad met de betrokken partijen. Ook hebben we uitgebreid gesproken met IL&T die een onderzoek naar het incident uitvoert, en onze medewerking aangeboden. Tot de resultaten van het onderzoek bekend zijn doen wij geen uitspraken over het incident en mogelijke oorzaken.
 

Stabiliteitsgids

Dit incident toont opnieuw het belang van stabiliteit voor de containerbinnenvaart aan. Daarom verwijzen wij (opnieuw) naar de stabiliteitsgids voor het containertransport in de binnenvaart, die een jaar geleden door CBRB/LINc, KBLNS en Aquapol is ontwikkeld in opdracht van de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR). Meer informatie over deze stabiliteitsgids vindt u via deze link. 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Elektrisch varen MPS Golden Raand


Elektrisch varen is niet langer meer een onderwerp waar enkel over gesproken wordt. Steeds vaker hoort en leest men over toepassingen in de praktijk waar elektriciteit de plaats heeft ingenomen van diesel. Rederij Kool uit Groningen is één van deze voorbeelden.

Sinds 2016 varen zij met hun MPS Golden Raand op elektrische voortstuwing. Voorheen uitgerust met een 120pk 64kw dieselmotor vaart dit schip, gebouwd in 1993, nu op een accupakket met een gelijkwaardig vermogen. Door deze ombouw worden zowel de boeg- als de hekschroef altijd elektrisch aangedreven.

Het laden van de accu’s met walstroom vindt plaats via een laadpaal aan de steiger. Tijdens het wisselen van de passagiers worden de accu’s bijgeladen voor de volgende rondvaart. Het schip, met een capaciteit van 100 personen, kan hierdoor in de stad puur elektrisch varen.
MPS Golden Raand tijdens de ombouw naar elektrische voortstuwing. Bron: Rondvaartbedrijf Kool
Om ook tijdens langere vaartochten de accu’s onderweg bij te kunnen laden is het schip tevens voorzien van een door een dieselmotor aangedreven generator. Deze hybride oplossing is gekozen omdat er momenteel in de omgeving van de stad Groningen nog geen laadpalen beschikbaar zijn.

De 400V walstroom/generatorstroom wordt aan boord omgevormd naar de voor de accu’s benodigde 500V en vervolgens weer verdeeld naar 230V/24V voor de voortstuwing en het scheepsnet. Door vernuftige engineering is men er in geslaagd om al deze componenten binnen de beperkte beschikbare ruimte in het schip in te bouwen.
Klik hier voor meer informatie over rondvaartbedrijf Kool.

Naar boven

 

Laag water op de Waal – problemen bij Nijmegen


In verband met het lage water op de Waal, ontstaan problemen met schepen die op waterstand liggen ter hoogte van Nijmegen. Als de opvaart afvarige schepen tegen komen tussen de Oude Verkeersbrug en de Neptun in Nijmegen met een snelheid van meer dan 14 km per uur, is de kans op raken voor deze schepen behoorlijk groot. Dit riviervlak is namelijk ook het traject waar zich de harde laag van de rivierbodem bevindt.

Er dient rekening gehouden te worden met deze schepen die op waterstand liggen door de snelheid zo veel mogelijk te reduceren.

Minst gepeilde diepte

Op  de Waal  worden systematische peilingen verricht om te bepalen wat de minste waterdiepte in de vaargeul is en deze wordt aangegeven als “MGD” (Minst gepeilde diepte). De bekendmaking van de gepeilde minste waterdiepte gebeurt zodra en zolang deze op enig punt in de vaargeul van de Waal tussen Millingen en Loevestein 350 cm of minder bedraagt. Dagelijks kan de MGD variëren, door wisselende waterstanden, maar ook door het plaatsen van tonnen en versmallen van de betonde vaargeul.
 
Door de sector is er al eerder een pleidooi gehouden bij Rijkswaterstaat voor het instellen van een extra minst gepeilde diepte (MGD) op het traject Tiel – Weurt. Het kruisend verkeer zou er zeker mee gediend wanneer er drie MGD’s worden afgegeven op de trajecten: Loevenstein – Tiel, Tiel – Weurt en Weurt – Millingen. Dit idee wordt intern door Rijkswaterstaat gedeeld, maar de financiën er voor ontbreken nog.
 
In alle gevallen blijft de schipper, in achtneming van de omstandigheden, altijd verantwoordelijk voor het bepalen van de diepgang van het schip.
  • Lees meer over de minst gepeilde diepte op de Waal
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Agenda

  • 24 - 27 juli : Comité ECO (Straatsburg);
  • 20 augustus : EBU/ESO Gefahrgutkommission (Duisburg);
  • 23 augustus : EBU Board (Rotterdam);
  • 18 - 20 september : UN-ECE wg. ADN Deskundigenopleiding (Straatsburg);
  • 19 - 20 september : ETF Commissie passagiersvaart.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Ligplaatsen voor de binnenvaart

We hebben van het Havenbedrijf Rotterdam begrepen dat de verbaliseringrichtlijn voorschrijft dat er een proces verbaal moet worden opgemaakt wanneer een schip niet op een juiste ligplaats is afgemeerd (zowel ADN als BPR).

Om deze reden verzoeken wij uw aandacht bij het ligplaats nemen en verwijzen u ter informatie naar deze website: Ligplaatsen voor de binnenvaart.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het HCC (Haven Coördinatie Centrum): Tel.: +31 (0)10 252 1000 of via een bericht 

Naar boven

 
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.cbrb.nl

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.
CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|* 
Ga naar boven