Nieuwsbrief 2017 - 30


September 2017 - CBRB nieuwsbrief Nr. 30

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Themamiddag regelgeving binnenschepen: veel informatie
  2. Strategisch overleg congestieproblematiek containerbinnenvaart
  3. Duits voorstel: geen Streckenpatent vereist voor 'niet dienstdoende' schipper
  4. Geactualiseerde lijsten met erkende bedrijven inbouw of vervanging radars, bochtaanwijzers en Inland AIS-apparatuur
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

Themamiddag regelgeving binnenschepen: veel informatie


Kennis hebben is kracht, kennis delen is macht

De regelgeving om schepen te certificeren is gedetailleerd en complex. Tijdens de Themamiddag regelgeving binnenschepen, die het CBRB en SDU organiseren op 21 september 2017, wijzen deskundigen u de weg door het doolhof van regels. Brussel, Straatsburg, Genève en Den Haag, wie bepaalt wat? Op 21 september hoort u hoe de Europese regels en standaarden zich verhouden tot Nederlandse wetgeving.

Verdiepend college technische regelgeving
Na een algemeen deel wordt in de verschillende deelsessies voor verschillende onderwerpen dieper worden ingegaan op de inhoud. Bij het verdiepend college technische regelgeving binnenschepen zullen experts u meer vertellen over de volgende onderwerpen:
  • Implementatie van de EU-Richtlijn 2016/1629 en ES-TRIN
    Welke wetgeving wordt ingetrokken en welke wetgeving is wanneer van toepassing?
  • Overgangsbepalingen hoofdstuk 32 en 33 ES-TRIN
  • Procedures ontheffingen en voorlopig certificaat
    Rijnvaartcertificaat versus Uniecertificaat.
  • Betekenis van 31 december 2018
    Belangrijk dat ondernemers tijdig anticiperen!
  • Inhoudelijke wijzigingen, zoals: Dubbelplaten op de scheepshuid, Hulpmiddelen dode Hoek en In hoogte verstelbare stuurhuizen.
Ook in de andere deelsessies wordt er veel informatie gedeeld. Want kennis hebben is macht, maar kennis delen is kracht!

Wees welkom bij de themamiddag regelgeving binnenschepen van het CBRB en SDU/Gevaarlijke Lading. Meer informatie en het aanmeldformulier kunt u lezen op: www.cbrb.nl/regelgeving
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Strategisch overleg congestieproblematiek containerbinnenvaart

Afgelopen vrijdag 8 september zijn LINc en CBRB aanwezig geweest bij het strategische overleg over de aanhoudende congestieproblematiek rond de afhandeling van de containerbinnenvaart. De genodigdenlijst bestond verder uit APMT, BDB, BDI/DSVK. Deltalinqs, EBU, ECT, evofenedex, FENEX/TLN, Koninklijke BLN-Schuttevaer, RWG, SPEDLOGSWISS, SSC, SVS, VRC en VRTO. De organisatie van de bijeenkomst lag in handen van het HbR. 
In het overleg zijn constructieve afspraken gemaakt over de efficiëntere afhandeling van de containerbinnenvaart in de logistieke keten van en naar Rotterdam. Op verschillende deelterreinen werken deze partijen in werkgroepen de komende tijd verder aan mogelijke oplossingen voor de knelpunten die gezamenlijk op een rij zijn gezet, waarvan een deel werkt aan oplossingen op de korte termijn en anderen analyseren de hele supply chain. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft toegezegd de verdere uitwerking van deze plannen te faciliteren met vervolgoverleg. Tevens stelt het Havenbedrijf maximaal 3 miljoen euro beschikbaar ter financiering van initiatieven uit de markt die op korte termijn een bijdrage kunnen leveren.” 
Foto: Havenbedrijf Rotterdam
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Duits voorstel: geen streckenpatent vereist voor 'niet dienstdoende' schipper


In onze Nieuwsbrief 2016 – 10 hebben wij bericht over de rechtspraak van de Kamer van Beroep van de CCR met betrekking tot het schipperspatent voor riviergedeelten waarvoor plaatselijke bekendheid vereist is, het zogenoemde Streckenpatent. De Kamer interpreteerde artikel 1.02 van het Rijnvaart Politie Reglement (RPR) aldus dat niet alleen de gezagvoerend schipper, maar ook elke andere schipper die deel uitmaakt van de bemanning over de vereiste bekendheid moet beschikken. In de praktijk is dit artikel nooit eerder zo uitgelegd en deskundigen zijn het er over eens dat zo’n uitleg ook onwenselijk is. De Kamer meende evenwel dat de betreffende rechtsregels toch niet anders kunnen worden uitgelegd en stelde zich op het standpunt dat zij niet op de stoel van de wetgever kon gaan zitten om deze kwestie op te lossen.
 
Inmiddels heeft de Duitse delegatie in de CCR voorgesteld om aan artikel 1.02 RPR een bepaling toe te voegen waarin staat dat de eis van plaatselijke bekendheid niet geldt gedurende de tijd waarin een schipper ‘geen dienst doet’.
 
In een brief aan Secretaris Generaal Bruno Georges van de CCR heeft de EBU steun aan dit voorstel betuigd omdat het ongewenste gevolgen van de genoemde rechtspraak beoogt te voorkomen. Tegelijkertijd is echter ook bezorgdheid kenbaar gemaakt over de wijze waarop de relevante bepalingen – niet alleen in het RPR, maar ook in het Reglement voor het Scheepvaartpersoneel (RSP) – nu geformuleerd zijn. Het feit dat de Kamer van Beroep, die uiteraard volledig met de heersende opvatting bekend mag worden verondersteld, toch voor de genoemde interpretatie heeft gekozen duidt er volgens de EBU op dat de huidige bepalingen betreffende begrip ‘schipper’ niet adequaat geformuleerd zijn. Om uiteenlopende interpretaties in de toekomst uit te sluiten stelt de EBU voor om de term ‘schipper’ in artikel 1.02 RPR te vervangen door ‘verantwoordelijke schipper’.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Geactualiseerde lijsten met erkende bedrijven inbouw of vervanging radars, bochtaanwijzers en Inland AIS-apparatuur


In deze geactualiseerde lijst kunt u lezen welke erkende bedrijven er zijn voor de inbouw of vervanging van navigatieradarinstallaties en bochtaanwijzers, volgens het Reglement Onderzoek schepen op de Rijn. In deze geactualiseerde lijst kunt u lezen welke erkende bedrijven er zijn voor de inbouw of vervanging van Inland AIS-apparatuur.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 
 
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.cbrb.nl

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.
CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.






This email was sent to *|EMAIL|*
why did I get this?    unsubscribe from this list    update subscription preferences
*|LIST:ADDRESSLINE|*

*|REWARDS|*
Ga naar boven