Nieuwsbrief 2017 - 25


Augustus 2017 - CBRB nieuwsbrief Nr. 25

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Arbeidstijdregistratie: Ministeries willen overleg met stakeholders
  2. Global Logistics Emission Council en CO2 uitstoot
  3. Nieuwe editie van het bunkerinfoblad - versie 2.3
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

Arbeidstijdregistratie:
Ministeries willen overleg met stakeholders


De ministeries van SZW en IenM, die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de invoering van de specifieke arbeidstijdenrichtlijn voor de binnenvaart in de Nederlandse wetgeving, willen in oktober aanstaande een overlegbijeenkomst organiseren. Alle belanghebbende partijen, inclusief de Inspectie Leefomgeving en Transport, zullen  daarvoor worden uitgenodigd. Aanleiding voor de bijeenkomst zijn de vele vragen die de aanpassing van de Nederlandse wetgeving heeft opgeroepen met betrekking tot de verplichte registratie van de arbeidstijd.

Fundamentele vragen

Op alle operationele vragen over dit onderwerp heeft het CBRB inmiddels duidelijke antwoorden geformuleerd. Maar de wijze waarop de Nederlandse wetgeving is aangepast roept ook meer fundamentele vragen op. Die hebben vooral te maken met het onderscheid tussen de verplichte rust die de bemanningswetgeving voorschrijft in het belang van een veilige vaart en het recht op rust dat wettelijk aan werknemers is toegekend om hun veiligheid en gezondheid te beschermen. Deze twee begrippen verschillen in een aantal belangrijke opzichten van elkaar, niet alleen juridische, maar ook materiële, zoals hun duur, reikwijdte, differentiatie en controlemiddelen. In Hoofdstuk 5 van het Arbeidstijdenbesluit Vervoer (Atb-V) is het onderscheid tussen beide rusttijdbegrippen echter grotendeels weggemoffeld: alle rusttijd wordt over één kam geschoren en onderscheid tussen werknemers en zelfstandige bemanningsleden wordt alleen nog maar gemaakt als dat onvermijdelijk is omdat aan werknemers meer rust is toegekend dan de verplichte rust voor bemanningsleden. Het ‘maakbaarheidsdenken’ dat hieraan vermoedelijk ten grondslag ligt wordt door het CBRB gezien als de werkelijke oorzaak waarop de huidige verwarring over de arbeidstijdregistratie is terug te voeren.
 

Gewenste duidelijkheid

De Binnenvaartwet zou moeten gelden voor alle bemanningsleden en de Arbeidstijdenwet voor alle werknemers. Dat zou duidelijk zijn! Maar helaas is dat in de Nederlandse wetgeving niet zo geregeld: de verplichte rusttijden voor bemanningsleden zijn bij ons in de Arbeidstijdenwetgeving opgenomen en vermengd met het recht op rust ter bescherming van werknemers. Op zichzelf is dat niet nieuw: Hoofdstuk 5 Atb-V wàs al zo ingericht. Maar, nu de nieuwe arbeidstijdenrichtlijn voor werknemers in dit hoofdstuk is verwerkt, rijst de vraag of de eerder gemaakte keuze op goede gronden berust. Niet alleen zijn daarmee twee verschillende normeringen vermengd, maar ook zijn de verplichte rusttijden voor bemanningsleden uit hun oorspronkelijke context (de bepalingen van het Reglement voor het Scheepvaartpersoneel op de Rijn) verwijderd. Het mag  geen verwondering wekken dat dat tot verwarring leidt. Wat het CBRB betreft moet op dit punt dan ook de onderste steen boven komen om de door alle stakeholders gewenste duidelijkheid tot stand te brengen. Het gaat er volgens mij niet alleen om de gewenste duidelijkheid te krijgen, maar vooral om dat er uiteindelijk een voor de binnenvaart begrijpelijke en werkbare wettekst tot stand komt.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Global Logistics Emission Council en CO2 uitstoot


Geachte leden,
 
Hieronder de mail die onlangs naar de EBU leden is verstuurd. Zoals te lezen valt is de Europese Binnenvaart Unie (EBU) waar het CBRB een belangrijk onderdeel van is lid van de Global Logistics Emission Council (GLEC).  GLEC probeert wereldwijd een methode te ontwikkelen om de CO2 uitstoot van alle modaliteiten te meten. Daarvoor is een document gemaakt (zie bijlage) dat door bedrijven ingevuld zou moeten worden. Voor CBRB leden is een Nederlandse versie gemaakt. Graag uw reactie op het document en antwoord op de vraag of u eventueel bereid zou zijn dit document in te vullen.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Dear members,
 
EBU is member of the Global Logistics Emissions Council (GLEC), a group of companies, industry associations and programs that want to make carbon accounting work for industry; it is backed by leading experts, governments and other stakeholders. GLEC is part of the Smart Freight Centre. (see What is glec)
 
The GLEC Vision is to drive emission reduction and enhance efficiency across global logistics supply chains. Overall idea  is to be an industry-led collaboration to establish and implement a universal and transparent framework for calculating logistics emissions. GLEC has the objective to make a calculation of emissions in inland shipping and therefore asked EBU members to fill in a template to calculate (see attachment).  
 
For inland shipping industry and EBU it is important to be involved in decision-making, regarding CO2 emissions.
Questions or further information can be obtained by the environmental coordinator. Do not hesitate to contact me if you have questions or comments on the template, the inquiry or otherwise.
 
Kind regards,
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
EBU Environmental coordinator

Naar boven

 

Nieuwe editie van het bunkerinfoblad - versie 2.3

In navolging van een eerder bericht waarbij een pdf versie van het bunker infoblad werd toegezonden, treft u bijgaand het bunker infoblad in Excel aan dat invulbaar is.

Invulbaar Bunkerinfoblad versie 2.3
De werkgroep bunkerveiligheid van Deltalinqs, waar het CBRB deel van uitmaakt, heeft een nieuwe editie van het bunkerinfoblad uitgegeven (versie 2.3).

Deze bunkerbladen worden gebruikt om afspraken te maken over het veilig bunkeren van containerschepen die bij containerterminals liggen afgemeerd.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.cbrb.nl

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.
CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.






This email was sent to *|EMAIL|*
why did I get this?    unsubscribe from this list    update subscription preferences
*|LIST:ADDRESSLINE|*

*|REWARDS|*
Ga naar boven