Nieuwsbrief 2017 - 15


Juni 2017 - CBRB nieuwsbrief Nr. 15

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Sluitingsdatum inleveren working documenten ADN Safety Committee
  2. Symposium over de laagwaterproblematiek Rijn
  3. Internationale Binnenschifffahrts-Gefahrgut-Tage
  4. Agenda
  5. Geen bediening van de Koninginnebrug in Rotterdam
  6. Van Calandbrug naar Theemswegtracé
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

Sluitingsdatum inleveren working documenten ADN Safety Committee 28-31 augustus 2017

 

Procedure

2 juni is de sluitingsdatum om documenten in te leveren voor de volgende vergadering van het ADN Safety Committee. Dit betreft “working documents”, documenten die ter voorbereiding van de vergadering zullen worden vertaald door het UNECE in het Russisch, Duits en Frans.
INF-documenten daarentegen kunnen tot kort voor de vergadering worden ingeleverd maar kunnen dan niet worden vertaald. Op basis van INF-documenten neemt het ADN Safety Committee over het algemeen geen formele besluiten. Na het bespreken van een goed onderbouwd INF-document krijgt de indiener meestal het verzoek de volgende vergadering met een working document terug te komen.

Het CBRB werkt samen met andere partijen om documenten tijdig in te dienen. In deze nieuwsbrief zijn twee actuele onderwerpen uitgelicht, waar het CBRB veel input aan heeft gegeven.
 

1) Propyleenoxide en tankinspectie – appels en peren

Het CBRB heeft met Chemgas gewerkt aan de uitwerking van een voorstel om niet onnodig de druktanks van gasschepen te hoeven inspecteren in het dedicated vervoer van Propleen Oxide (“PO”). Dit document, met 4 ondersteunende bijlagen is vandaag aan het secretariaat van het ADN Safety Committee gestuurd, uit naam van EBU/ESO en is de inhoudelijke uitwerking van het in januari ingediende document INF.17 WP15-AC2-30-inf17e.pdf Propyleen Oxide.
In het document wordt aangegeven dat in het vervoer van “PO” geen zuurstof aanwezig is en er hierdoor geen roestvorming plaats kán vinden in de ladingtanks. Vanuit de zeevaartwetgeving lijkt de nu van toepassing zijnde 2,5 jaarlijkse inspectieplicht in het ADN(R) te zijn overgenomen begin jaren ’80, vanwege het feit dat de zeevaart de stof vervoerde in geïsoleerde vloeistoftanks (te vergelijken met ADN-Type C). Hierbij kon vanaf de tankopstelruimte geen inspectie op de uitwendige delen van deze ladingtanks plaats vinden door de aanwezige isolatie en heeft men voorgeschreven iedere 2,5 jaar de tanks inwendig te inspecteren. In de binnenvaart wordt PO met gastankers vervoerd waardoor het verhaal van de vergelijking van appels met peren hier op gaat.
Het document wordt ondersteund met “bewijsstukken”; materiaalmetingen van ladingtanks van schepen die na 40 jaar gasvaart nog nagenoeg net zo “dik” zijn als bij het in de vaart komen.
Middels deze onderbouwing proberen we de onnodige inspectieplicht op te rekken naar de gebruikelijke Klasse-vernieuwingen.
 

2) Blenden aan boord

De binnenvaartorganisaties hebben met de industrie intensief samengewerkt aan het verder uitwerken van het eerdere voorstel INF.15, dat in januari 2017 is ingediend WP15-AC2-30-inf15e.pdf Blending on board inland tankers om “blenden aan boord” te reguleren en op de te nemen in het ADN. Dit verder uitgewerkte document, ondersteund door een Risk Assessment zal vandaag door FETSA, de overkoepelende Europese organisatie voor onafhankelijke tankopslagbedrijven, worden ingediend in Geneve, waarbij is aangegeven dat EBU/ESO en mogelijk andere organisaties dit document ook supporten. De binnenvaartorganisaties en haar leden zijn van mening dat blenden aan boord, onder goed geregelde en transparante omstandigheden, veilig kan plaats vinden en hiermee een toegevoegde waarde kan betekenen voor haar opdrachtgevers.
 
Op deze site van de UNECE zijn de reeds ingediende en vertaalde working documents te vinden, die in augustus besproken zullen worden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Symposium over de laagwaterproblematiek Rijn

Voor ondernemers in de binnenvaart, zowel vervoerders als vervoersorganisatoren, is het thema laagwater op de Rijn buitengewoon belangrijk.
interactieve kaarten
De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) organiseert samen met de Internationale Commissie voor de hydrologie op de Rijn (CHR) en de Internationale Commissie ter bescherming van de Rijn (ICBR) op 20 en 21 september 2017 in Bazel een symposium over de laagwaterproblematiek van de Rijn. Zoals u kunt zien in het programma van het symposium zullen wetenschap en praktijk elkaar ontmoeten. Het symposium is toegankelijk voor alle geïnteresseerden, is kosteloos en vindt plaats in het Hotel Dorint, Schönaustrasse 10, CH-4058 Basel.
U kunt zich inschrijven via de website www.chr-khr.org

Naar boven

 

Internationale Binnenschifffahrts-Gefahrgut-Tage

Tijdens de 28e editie van de Binnenschifffahrts-Gefahrgut-Tage op 17 en 18 oktober in Antwerpen geeft het CBRB een presentatie over explosiebescherming bij tankschepen met o.a. vlamkerende roosters. CBRB leden kunnen, zoals gebruikelijk, met 10% korting deelnemen aan deze dagen.

Naast de CBRB bijdrage van Michael Zevenbergen staan er nog diverse andere interessante presentaties op het programma. U kunt zich online aanmelden of m.b.v. dit formulier op papier.

Naar boven

 

Agenda

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Geen bediening van de Koninginnebrug in Rotterdam

In de periode van 1 juni 2017 tot en met 31 juli 2017 van maandag tot en met vrijdag wordt de Koninginnebrug niet bediend tussen 10.30 uur en 19.30 uur. Deze maatregel wordt genomen ten behoeve van noodzakelijk onderhoud van de brug. Zie ook dit bericht aan de scheepvaart op de website van het Havenbedrijf Rotterdam.

Naar boven

 

Van Calandbrug naar Theemswegtracé

In het Rotterdams havengebied wordt de Havenspoorlijn, het eerste deel van de Betuweroute, omgelegd. Het nieuwe tracé, Theemswegtracé, wordt rond 2020 gerealiseerd en vormt een oplossing voor de problematiek bij de Calandbrug bij Rozenburg. In dit filmpje is te zien hoe het Theemswegtracé zal lopen.
In het Rotterdams havengebied wordt de Havenspoorlijn, het eerste deel van de Betuweroute, omgelegd. Het nieuwe tracé, Theemswegtracé, wordt rond 2020 gerealiseerd en vormt een oplossing voor de problematiek bij de Calandbrug bij Rozenburg.
Goede bereikbaarheid en een goede verbinding met het achterland zijn van groot belang voor de haven van Rotterdam. Zowel over land, over het spoor als over het water. Voor de binnenvaart is het uiteraard van belang dat er voldoende beschikbare doorvaarthoogte is. De voorgestelde hoogte van de vaste brug zal, gelijk aan die van de Botlekbrug, 14,00 meter NAP zijn.
Bron: Port of Rotterdam
Meer informatie op: www.portofrotterdam.com/theemswegtrace

Naar boven

 
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.cbrb.nl

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.
CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.






This email was sent to *|EMAIL|*
why did I get this?    unsubscribe from this list    update subscription preferences
*|LIST:ADDRESSLINE|*

*|REWARDS|*
Ga naar boven