Nieuwsbrief 2016 - 09

  1. CBRB investeert in kennis
  2. Implementatie Arbeidstijdenrichtlijn: niet-nautisch personeel in de passagiersvaart
  3. Themabijeenkomst  ‘Rollen en verantwoordelijkheden in de transportketen volgens het ADN’
  4. Goede vergadering van de ledengroepen Droge Lading en Duwvaart
  5. Maritime Industry 2016
  6. Holland Logistics Library gelanceerd
  7. Bruggen over het IJ
  8. Innovatiemiddag ‘Winst van Duurzaamheid’
  9. Jubileumbijeenkomst '40 jaar EVO-Raad voor Binnenvaartverladers'
  10. Een lid stelt zich voor …

CBRB investeert in kennis

Michael Zevenbergen vanaf 1 mei CBRB-secretaris

Een groot deel van de werkzaamheden van een secretaris bij het CBRB heeft te maken met totstandkoming van regelgeving. Dit gebeurt vrijwel altijd in een internationale context. De bedoeling van deze regels is onder andere een garantie van de veiligheid van de schepen, voor de bemanning en het milieu. Een goede belangenbehartiging op dit gebied is van groot belang. Regels moeten werkbaar zijn en ruimte bieden voor benodigde innovatie. Tegelijkertijd  moet vaak ook gewezen worden op de impact en kostencomponent van regels.
 
Om als binnenvaartsector goed beslagen ten ijs te komen moet worden geïnvesteerd in kennis. Het CBRB blijft dan ook investeren in kwaliteit. Als gedetacheerde, namens kennispartner Transafe, heeft Michael Zevenbergen de afgelopen maanden al veel goed werk verzet met en voor de CBRB-leden rond ADN-regelgeving. Vanaf 1 mei 2016 is hij volledig in dienst bij het CBRB.

Michael is na de MBO-opleiding Rijn- en Binnenvaart gaan varen bij Van Ommeren Binnentankvaart in de chemie. Hij heeft zich na een aantal jaren varen op verschillende chemietankers opgewerkt tot walkapitein bij Vopak Barging, later Interstream Barging en vervulde de rol van Veiligheidsadviseur ADN. In 2009 is hij bij Transafe begonnen als veiligheidsadviseur en heeft de opleiding Hogere Veiligheidskunde afgerond, waarbij de praktijkkennis omtrent vervoer van gevaarlijke stoffen werd uitgebreid met een brede basis rond kennis van de Arbeidsomstandighedenwetgeving, die bij alle takken van sport relevant is. Michael heeft veel incidenten onderzocht en ADN-en veiligheidscursussen gegeven en heeft voor zichzelf het motto om praktijk en theorie met elkaar te verbinden door daar een brug tussen te slaan.

Michael zal zich in elk geval bezighouden met veiligheid en de gevaarlijke stoffen. Mogelijk zal Michael zich de komende tijd ook met enkele andere onderwerpen bezig gaan houden.
 
Lijdia Pater zal, nadat ze de afgelopen maanden samen met Michael aan het dossier gevaarlijke stoffen heeft gewerkt, het stokje overdragen. Dit biedt ruimte voor de invulling als secretaris van de Nautische Technische Kommission van EBU en ESO, zie dit eerdere bericht.

Met deze investering in kennis kan het CBRB de continuïteit van kwalitatief hoogwaardige belangenbehartiging blijven garanderen. Wij zijn blij met deze versterking van ons team!

Michael Zevenbergen kunt u bereiken per e-mail; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of via algemene telefoonnummer: 010 - 798 98 00.

Naar boven


Implementatie Arbeidstijdenrichtlijn: niet-nautisch personeel in de passagiersvaart

Het ministerie van IenM werkt momenteel aan de implementatie van de Europese Arbeidstijdenrichtlijn 2014/112/EU (de specifieke ‘binnenvaartvariant’ van de zogeheten “48-uursrichtlijn” die de gemiddelde arbeidstijd van werknemers beperkt tot maximaal 48 uur per week) in de Nederlandse wetgeving. Mede op instigatie van het CBRB is voor de seizoensarbeid in de passagiersvaart een specifieke bepaling in deze Europese richtlijn opgenomen ten aanzien van het minimaal aantal rustdagen. 
 
De Arbeidstijdenrichtlijn geldt voor alle werknemers in de binnenvaart, dus ook voor het zogeheten niet-nautische personeel (boordpersoneel) in de passagiersvaart. De arbeids- en rusttijden van deze categorie medewerkers (koks, horecamedewerkers) worden (voor reizen die geheel of gedeeltelijk buiten Nederland plaatsvinden, en langer duren dan zes dagen) momenteel geregeld via de algemene regels van de Arbeidstijdenwet (paragraaf 5.5) en paragraaf 5.26 van het Arbeidstijdenbesluit.
 
Bij de implementatie van de Europese Arbeidstijdenrichtlijn in het Nederlandse Arbeidstijdenbesluit Vervoer doet zich nu de vraag voor, hoe omgegaan moet worden met het niet-nautische personeel: moeten zij blijven vallen onder de ‘gewone’ regels van paragraaf 5.5 Arbeidstijdenwet / paragraaf 5.26 Arbeidstijdenbesluit, of moeten zij komen te vallen onder de nieuwe richtlijn zoals die opgenomen wordt in hoofdstuk 5 van het Arbeidstijdenbesluit Vervoer? Dit zal met de betreffende rederijen afgestemd worden.
 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven


Themabijeenkomst ‘Rollen en verantwoordelijkheden in de transportketen volgens het ADN’

Hoe zit het met de verantwoordelijkheden van verschillende partijen in de logistieke keten volgens het ADN? Wanneer bent u een afzender, vuller/belader, vervoerder, losser of een geadresseerde? In de praktijk blijkt dat de verschillende rollen en verantwoordelijkheden niet alleen vragen opleveren, maar ook voor problemen en zelfs risico’s kunnen zorgen.

Dagelijkse vragen zijn: Welke partij in de vervoersketen heeft de rol van afzender? Wie is de afzender bij een ketting van transacties? Wat is de rol en vooral de verplichting van de bevrachter? Wat moet een vervoerder doen als gevaarlijke goederen niet correct zijn geclassificeerd, of geen volledige informatie ontvangt?

Met professionals ingaan op de problematiek

Bent u een professional op dit gebied en op zoek naar meer informatie? Heeft u behoefte om met specialisten de diepte in te gaan? Meld u dan aan voor een themabijeenkomst over dit onderwerp op 24 mei 2016. Het CBRB zal met kennispartners ingaan op de problematiek van rollen en verantwoordelijkheden in de transportketen volgens het ADN. Het onderwerp is voor zowel partijen in de tankvaart als containertransport van belang. Er zullen voor beide doelgroepen aparte workshops worden georganiseerd.
 
Onderwerp: Rollen en verantwoordelijkheden  in de transportketen volgens het ADN.
Doelgroep: Handelaren, bevrachters, vervoerders, expediteurs, verladers en barge- en terminaloperators in zowel tankvaart als containertransport.
Datum: Dinsdag 24 mei, 2016 (voor het openen van beurs Maritime Industry 2016)
Locatie: Evenementenhal Gorinchem.

Programma

9.30 uur  Inloop
10.00 uur  Welkom door dagvoorzitter
Door Maira van Helvoirt, Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart.
10.05 uur   Verklaring van de problematiek en de relevante bepalingen in de ADN-wetgeving
Door o.a. Michael Zevenbergen, secretaris Gevaarlijke Stoffen en Veiligheid bij het CBRB.
10.45 uur  Handhaving
Door Ton Hoving, sr. adviseur ADN bij Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
11.00 uur Workshop keuze:
 
  • Workshop Tankvaart met belanghebbenden van traders, bevrachters, verladers, vervoerders en barge- en terminaloperators o.l.v. Michael Zevenbergen, secretaris Gevaarlijke Stoffen en Veiligheid bij het CBRB.
 
  • Workshop Containervaart met belanghebbenden van deepsea carriers, expediteurs, verladers, vervoerders en barge- en terminaloperators o.l.v. Maira van Helvoirt, secretaris van o.a. de CBRB-ledengroep Containeroperators bij het CBRB en voorzitter van LINC.
12.00 uur Conclusies
Problematiek uit beide workshops delen en bepalen waar overeenkomsten en verschillen tussen beide sectoren zijn, mogelijk opstellen van richtsnoeren.
Aansluitend Lunch
We sluiten de bijeenkomst af met een lunch waarin u de mogelijkheid heeft om nog even na te praten met de organisatie en alle deelnemers. Aansluitend kunt u de beurs Maritime Industry bezoeken, bestel hiervoor uw toegangskaarten online om toegang te krijgen. CBRB-leden zullen een registratiecode toegestuurd krijgen, u moet uw kaart nog wel activeren.

De themabijeenkomst is voor CBRB-leden gratis. Niet-leden betalen € 25,- (exclusief BTW).
U kunt zich hier aanmelden voor de themabijeenkomst en de workshop van uw keuze.

Naar boven


Goede vergadering van de ledengroepen Droge Lading en Duwvaart

Op dinsdag 19 april kwamen de leden van de groepen Droge Lading en Duwvaart in het Delta Hotel in Vlaardingen bij elkaar. Tijdens deze vergadering kwamen een aantal belangrijke en interessante onderwerpen aan de orde. Zo sprak de heer Leo Brouwer, HSSEQ manager bij Engie, over het bestaan en de toekomst van het kolenvervoer.
Jan Vogelaar, secretaris van beide ledengroepen binnen het CBRB en secretaris Juridische Zaken, gaf een presentatie over de losverklaringen. Hij legde uit hoe de wetgeving omtrent de losverklaringen in elkaar zit, welke verantwoordelijkheden er zijn en waar men het één en ander aan nadere informatie kan vinden.

Een ander zeer belangrijk en interessant thema vormen de nieuwe bevrachtingsvoorwaarden. Aan het opstellen hiervan wordt momenteel de laatste hand gelegd, maar tijdens de vergadering werden de leden al geïnformeerd over de nieuwe set aan (concept) voorwaarden. De set (concept) voorwaarden bestaat namelijk uit de ‘BV 2016’ (de algemene voorwaarden inzake het met één reis vervoeren van goederen over binnenwateren); de toelichting op de ‘BV 2016’; en het overeenkomstenformulier, de ‘Charter’. Erik Backer van Ommeren van EVO gaf een presentatie over de ‘BV 2016’.
De vergadering werd besloten door voorzitter van de ledengroep Dirk van der Plas, directeur bij DAP Barging, door een terugblik op 2015 en een kleine vooruitblik naar 2016 te geven op persoonlijke titel. Al met al was het een zeer goede en inhoudelijke vergadering.

De verschillende presentaties en stukken zijn door de leden van de groepen Droge Lading en Duwvaart te downloaden via het Extranet, onder het kopje Vergaderingen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven


Maritime Industry 2016



Kom 24, 25 en 26 mei 2016 naar de beurs Maritime Industry  in Evenementhal Gorinchem.
De binnenvaartorganisaties gevestigd in de Binnenvaart Hotspot staan op deze beurs met een leuke stand. Het standnummer is 301.
Het CBRB deelt de stand met de volgende organisaties BVB, BTB, BND en EICB.
Wij zien u graag in mei op de beurs !

Naar boven


Holland Logistics Library gelanceerd

Tijdens het congres van Topsector Logistiek op 22 april in de Amsterdam ArenA vond de officiële lancering plaats van de Holland Logistics Library. Dit unieke digitale portaal is ontwikkeld om de internationale toppositie van het Nederlandse logistieke bedrijfsleven verder te versterken. De presentaties, video’s, factsheets, infographics, regionale rapporten en andere tools kunnen, op maat gesneden voor de doelgroep in een bepaald land, voor een bepaalde sector of voor een
bepaald onderwerp, in het buitenland worden ingezet voor het aantrekken van ladingstromen en logistieke investeringen voor Nederland en voor de promotie van Nederlandse logistieke kennis en kunde.
 
De Holland Logistics Library is te vinden op www.hollandlogisticslibrary.com. Dit filmpje laat op een krachtige manier zien wat wij als Nederlanders kunnen op het gebied van logistiek in binnen- en buitenland.


 
U kunt de informatie op het portaal bekijken, en na uw registratie kunt u de beschikbare middelen downloaden om bijvoorbeeld in te zetten voor uw presentaties in het buitenland. Daarnaast is er ook ruimte om zelf een bijdrage te leveren aan de Holland Logistics Library: u kunt uw content uploaden waarna de Content Board er zorg voor draagt dat uw informatie op de juiste manier op de juiste plaats terecht komt. De digitale bibliotheek wordt onderhouden vanuit Nederland Distributieland en Dinalog. De Content Board bewaakt de kwaliteit, actualiteit, uitstraling en zorgt voor de juiste categorisering.
 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven


Bruggen over het IJ



In een vorig nieuwsbriefartikel hebben wij u geïnformeerd over de ontwikkelingen rond de oeververbindingen over het IJ in Amsterdam-Noord.
 
Het CBRB heeft begrip voor de wens van de gemeente Amsterdam om adequate oeververbindingen te realiseren, maar maakt zich zorgen over de manier waarop de bruggen inmiddels een doel op zichzelf geworden lijken te zijn, en de nautische consequenties die dat zou kunnen hebben voor verschillende binnenvaartsegmenten, waaronder de bestaande veerdiensten.
 
Inmiddels heeft het CBRB overleg gevoerd met ORAM. Afgesproken is om met een kleine coalitie van betrokken partijen (behalve ORAM en het CBRB bijvoorbeeld ook BBZ en HISWA) een gezamenlijke lobby op te starten voor een gedegen onderzoek naar deze oeververbindingen. Onze insteek zal daarbij vooral gericht zijn op veiligheid en vlotheid van het scheepvaartverkeer.
 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven



Innovatiemiddag ‘Winst van Duurzaamheid’

Woensdagmiddag 25 mei organiseert het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) haar jaarlijkse innovatiemiddag. Dit jaar is gekozen voor het thema 'Winst van Duurzaamheid’. De bijeenkomst vindt plaats tijdens de vakbeurs Maritime Industry in Gorinchem, waarmee EICB samenwerkt om het belang van duurzaamheid voor de binnenvaartsector prominent onder de aandacht te brengen. De bijeenkomst start om 14.00 uur.

Er zullen deze middag diverse praktijkvoorbeelden aan bod komen waaruit we lering kunnen trekken. Tevens zal er een overzicht gegeven worden van de diverse subsidies en financieringsmogelijkheden voor de ondernemer en hoe je daar voor in aanmerking komt. Tot slot wordt de blik op de toekomst gericht.
Het volledige programma wordt binnenkort bekend gemaakt. Reserveer wel alvast de datum in uw agenda. Aanmelden kan vanaf nu via www.eicb.nl/winst

We zien u graag in Gorinchem!

Team EICB

In samenwerking met:
  • Nationaal LNG Platform
  • Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart
  • Koninklijke BLN-Schuttevaer
  • Bureau Voorlichting Binnenvaart

Naar boven


Jubileumbijeenkomst '40 jaar EVO-Raad voor Binnenvaartverladers'

De EVO wordt voor het behartigen van de belangen op het gebied van de binnenvaart geadviseerd door de Raad voor Binnenvaartverladers.
 
Op 18 mei a.s. bestaat deze Raad voor Binnenvaartverladers 40 jaar, en dit 8e lustrum zal de EVO opluisteren met een minisymposium in de middag.
 
Tijdens het minisymposium wordt de EVO-Binnenvaartprijs aan de binnenvaartondernemer uitgereikt, die volgens de EVO leden het beste tegemoet komt aan hun logistieke behoeften.
 
In de bijlage het programma. Alle informatie over de bijeenkomst vindt u via deze link: www.evo.nl/site/jubileumbijeenkomst-evo-raad-binnenvaartverladers

Naar boven


Een lid stelt zich voor …

Mijn naam is Bouke van der Veen, sinds 1981 eigenaar van Van der Veen Shipping in Delfzijl.
 
Ons bedrijf is in zijn oorsprong opgericht om het transport van veen-producten vanaf Noord-Duitsland naar Nederland en België te coördineren. Naast de bevrachting behoorden het vaststellen van de geladen tonnen en m3 en het expediteurschap destijds tot de werkzaamheden. De opgebouwde relatie met een groeiend aantal particuliere eigenaren en klanten en daardoor bekendheid in de markt, is de basis geweest waaruit het bedrijf verder is gegroeid.
 
Op dit moment werken er zes mensen op kantoor en is er geïnvesteerd in twee containerbinnenvaartschepen die elk op een lijndienst varen en twee zeeschepen die naast veengrond-producten uit de Baltische Staten in heel Europa met diverse andere bulkladingen en constructieonderdelen actief zijn.
 
De binnenvaart maakt vanaf de crisis roerige tijden mee. Bekend is dat vele ondernemers niet meer aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Toch zien we de eerste signalen van een licht herstel en tegelijkertijd de drang om weer te investeren.
Kijken we met name naar een deel van ons werkgebied, de Noord-Duitse kanalen, dan zien we een toenemende vraag naar schepen van 1000 en 1300 ton. Al jarenlang worden deze type schepen niet meer gebouwd en worden de oudere gesloopt. Een trend waar zeker aandacht aan moet worden besteed.
 
Ook zijn er op het gebied van de vereiste minimumbemanning op schepen nog een aantal zaken, waar het CBRB haar licht wel over zou kunnen laten schijnen. Zo varen er een aantal containerschepen naar het noorden van Nederland op een vast traject, met meer mensen dan nodig.  Het wordt eens tijd om deze ‘historische bemanningseisen te herzien en hierbij rekening te houden met de moderne zaken als eenmansbediening, spudpalen en hoge kwaliteit camera’s.
 
Een korte greep uit de praktijk, waaruit blijkt dat de CBRB voor haar leden, zeker van waarde kan zijn zeker vanwege haar invloed zowel in Den Haag als Brussel.

Website: vanderveenshipping.nl.



 
Ga naar boven