7 december 2023 - Nr. 46

Nieuws & Updates

  1. KBN in gesprek met ILT over brandbrief schorsing NBKB
  2. Stakingen in België verstoren het schutproces
  3. Nieuwe gezichten bij KBN stellen zich voor
  4. Toevoeging Disclaimer sanctieregelgeving aan webportaal Binnenhavengeld
  5. Interessante leestips
  6. Whatsapp Community vanaf 1 januari 2024
  7. Subsidieregeling voor elektrificatie binnenvaartschepen geopend
  8. Vragenlijst over navigatiehulpmiddelen die voorzien zijn van Inland AIS
  9. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - KBN
 

Reactie op brandbrief

KBN in gesprek met ILT over brandbrief schorsing NBKB

Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) is uitgenodigd om aanstaande dinsdag te komen praten met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) naar aanleiding van de brandbrief die KBN gestuurd heeft over de schorsing van het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB). De schorsing wordt een steeds groter probleem voor de schepen door uitstel van inspecties en certificeringen.

KBN roept in de brandbrief daarom dringend op tot concrete acties van de ILT om dit probleem aan te pakken.
  1. Verlenging van Scheepscertificaten: ILT heeft de bevoegdheid om in uitzonderlijke omstandigheden de geldigheid van scheepscertificaten ongezien met een jaar (ROSR Art 2.09, tweede lid) of met zes maanden (volgens (EU) 2016/1629, Art 11) te verlengen.
  2. Erkenning van NBKB Inspectieresultaten: Resultaten van inspecties uitgevoerd vóór 26 oktober hoeven niet opnieuw uitgevoerd te worden. De ILT dient deze (deel)resultaten te erkennen om dubbele inspectiekosten voor de scheepseigenaren te vermijden en vertragingen in werfplanningen te voorkomen.
KBN hoopt dinsdag met het ministerie en ILT tot verdere afspraken te komen om de gevolgen van de schorsing van NBKB voor de scheepseigenaren tot het minimale te beperken.

Inmiddels heeft KBN ook een reactie van het ministerie ontvangen waarin is aangegeven dat op lange termijn een duurzamer en meer robuust certificeringsstelsel voor de binnenvaart gewenst is. Helaas gaat het ministerie niet in op de door KBN voorgestelde acties voor de sector.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leendert Korvink

Naar boven

 
 

België

Stakingen in België verstoren het vervoer over water

Sinds de ochtend van 4 december wordt er gestaakt bij verschillende sluizen in België, waaronder die in Evergem. Deze staking wordt als een 'wilde staking' beschouwd. Het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen (KBV), waar verschillende Belgische organisaties zich verenigd hebben, heeft hierover een persbericht uitgebracht.

Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) heeft veel telefoontjes ontvangen van schippers die hierdoor gedupeerd zijn. Net zoals het KBV, betreuren wij de situatie en de negatieve impact ervan op de binnenvaartsector.
 
De genoemde Belgische organisaties hebben naast het persbericht de volgende acties ondernomen:
  • Ze hebben het Kabinet Rutten aangeschreven om de onderhandelingen te versnellen.
  • Ze hebben het Kabinet Peeters geïnformeerd over de impact op de binnenvaart.
  • Ze hebben de Gedelegeerd Bestuurder van De Vlaamse Waterweg benaderd om hen op de hoogte te stellen van de acties van het KBV en dit gedeeld op sociale media.
KBN steunt de acties de Bond voor Eigenschippers en het KBV om zoveel mogelijk druk uit te oefenen en ervoor te zorgen dat het schutproces zo snel mogelijk wordt hervat.
 
Inmiddels heeft KBN, mede namens de verladersorganisatie evofenedex, een dringend beroep gedaan op minister Mark Harbers om zijn invloed aan te wenden om snel een einde te maken aan de staking. Wij begrijpen dat veel van onze leden door deze staking worden getroffen en betreuren dat zeer. KBN doet er alles aan, gezamenlijk met andere organisaties en partijen, om daarin te ingrijpen.

Wanneer u hinder ondervindt van deze stakingen, kunt u mogelijk zelf een bericht sturen naar de Vlaamse Waterweg waarin u hen aansprakelijk stelt voor de gevolgschade van deze staking. Hoewel het resultaat van deze handeling niet gegarandeerd is, raden we toch aan deze weg te overwegen. Enkele collega's van u hebben al stappen in deze richting gezet. Mocht u besluiten dit te willen ondernemen, dan kunt u deze tekst gebruiken en richten aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg

Naar boven

 

Kantoor

Nieuwe gezichten bij KBN stellen zich voor

Na een grondige zoektocht heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland jonge professionals kunnen aantrekken voor de afdelingen administratie en communicatie. Zij stellen zich graag aan u voor.

 

Loïs Fernhout - Medewerker ledenadministratie

Sinds 15 november 2023 ben ik werkzaam bij Koninklijke Binnenvaart Nederland in de functie van medewerker ledenadministratie en ondersteun ik Ilonka Westdijk. Ik ben student aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en zit momenteel in het laatste jaar van mijn Bachelor Bedrijfskunde. Volgend jaar ben ik van plan de Master “People, Organisations and Change” te gaan volgen.

Nog even over mijzelf. Ik ben 20 jaar, geboren in Dordrecht en woon nog bij mijn ouders thuis, dat bevalt prima, bovendien bouw ik zo geen studieschuld op. Daarnaast korfbal ik al ruim 15 jaar en speel ik op dit moment in het eerste team van ckv Oranje Wit in Dordrecht.
 
Qua werkervaring heb ik 3,5 jaar in een supermarkt gewerkt en hierna heb ik 1,5 jaar in een hostel in de Dordtse Biesbosch gewerkt. Deze werkervaring heeft natuurlijk weinig te maken met mijn studie, dus werd het dus tijd om iets te zoeken dat meer gerelateerd is aan mijn studie en zo ben ik uitgekomen bij de Koninklijke Binnenvaart Nederland.
 
Hoewel ik zelf niet bekend ben met de binnenvaart heb ik toch warme herinneringen hieraan. Mijn Opa Fernhout is altijd binnenvaartschipper geweest en in de vakanties zijn we regelmatig met hem meegevaren aan boord. 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Loïs Fernhout.
 

Mark Lammers - Communicatiemedewerker

"We leren niet voor school, maar voor het leven.” – Seneca
Als net afgestudeerde mag ik mij wagen aan het werkende leven, met alle uitdagingen van dien. Ik ben Mark Lammers, 25 jaar en ik kom het communicatieteam versterken. Ik kom vers uit de studiebanken rollen waar ik mij eerst aan een bachelor Internationale Communicatie en Media mocht wagen en daarna aan een master Media en Journalistiek.

Met deze journalistieke nieuwsgierigheid probeer ik door te vragen, een open houding te hebben en mensen van juiste en relevante informatie te voorzien. Ik heb mij tijdens mijn studie vooral gefocust op politieke en publieke communicatie, met als doel om mij in te zetten met mijn communicatieve vaardigheden voor het grotere goed. In Koninklijke Binnenvaart Nederland vind ik daar een ideale werkgever, waar politiek en maatschappij samenkomen in de dagelijkse realiteit van haar leden. Mijn doel is om met een luisterend oor en een prikkelende vraag de informatie los te peuteren zodat ik transparant en met alle kennis de communicatie kan verantwoorden. Heeft u dus een verhaal, schiet mij dan aan, ik help u graag. 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Mark Lammers


Eva van der Leeden - Communicatiemedewerker

Mijn naam is Eva van der Leeden, ik ben 23 jaar oud en ik woon in Papendrecht. Sinds 1 december vervul ik de rol van communicatiemedewerker bij KBN. Dit is mijn eerste baan in het communicatievak en ik kijk er enorm naar uit om mijn opgedane kennis nu in de praktijk te brengen. Laat me ook wat meer vertellen over mijn achtergrond.

In de afgelopen vier jaar heb ik de studie Communicatie gevolgd aan Avans Hogeschool in Breda. Gedurende deze opleiding heb ik niet alleen theoretische kennis vergaard, maar ook praktijkervaring opgedaan. Dankzij mijn interesse in politiek en maatschappij, heb ik gekozen om me tijdens mijn studie te specialiseren in overheidscommunicatie. Zo heb ik stage gelopen bij de Tweede Kamer en mijn afstudeerstage gelopen bij de griffie van de gemeente Papendrecht. Daar heb ik een communicatieplan opgesteld voor de gemeenteraad, gericht op het verbeteren van de communicatie om meer inwonersparticipatie te bevorderen. Als extra toevoeging aan mijn studie heb ik ook een minor gevolgd aan Fontys Hogeschool in Tilburg: beleid, belangen, beïnvloeden.

Ik heb geen achtergrond in de binnenvaart. Maar ik vind het wel een hele interessante wereld. Vooral nu ik er steeds meer over leer. Daarnaast is KBN een belangrijke organisatie voor de sector en ik ben blij dat ik de kans heb om hieraan bij te dragen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Eva van der Leeden

Naar boven

 

Havenbedrijf Rotterdam

Toevoeging Disclaimer sanctieregelgeving aan webportaal Binnenhavengeld

Havenbedrijf Rotterdam heeft onlangs gecommuniceerd over een verklaring met betrekking tot het EU sancties voor de Rotterdamse haven die is toegevoegd aan het webportaal Binnenhavengeld. Vanuit de schippers en Koninklijke Binnenvaart Nederland kwamen er veel vragen over deze verklaring.

Het Havenbedrijf is in overleg met de binnenvaartorganisaties over aanpassing van de tekst van de verklaring in het webportaal en over de communicatie richting schippers van de definitieve tekst via de website en directe mailing.
 
Het Havenbedrijf begrijpt dat de schippers niet altijd weten wat er geladen is of waar de lading vandaan komt. En vraagt ook niet van een schipper om standaard aanvullende controles uit te voeren. Het Havenbedrijf vraagt met de verklaring in het webportaal een bevestiging dat schippers aan de voor iedereen geldende EU sanctieregels voldoen.

Het Havenbedrijf wijst de binnenschippers hiermee op hun verantwoordelijkheid en legt hiermee geen nieuwe verantwoordelijkheden op aan de schippers. De verklaring is het gevolg van de geldende EU sancties en een bestaande verantwoordelijkheid die voortvloeit uit de wet en voor iedereen geldt.

Voor meer informatie hierover kijk op de website van:

Naar boven

 

Interessante leestips

 

Communicatie

Whatsapp Community vanaf 1 januari 2024 

Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) wil de mogelijkheid hebben om direct en snel te kunnen communiceren met leden, waarbij de reguliere communicatie-uitingen van KBN niet gebruikt kunnen worden of niet gewacht kan worden op de verzending van de reguliere communicatie-uitingen.  

Vanaf 1 januari 2024 zal Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) gebruik gaan maken van een Whatsapp Community voor de leden ter vervanging van de huidige BLN-App. KBN wil de mogelijkheid hebben om direct en snel te kunnen communiceren met leden, waarbij de reguliere communicatie uitingen van KBN niet gebruikt kunnen worden of niet gewacht kan worden op de verzending van de reguliere communicatie uitingen. Berichten die in deze community geplaatst zullen gaan worden hebben betrekking op nautische en technische zaken, stremmingen, PJK prijzen en andere spoedberichten.  
 
We begrijpen dat een overvloed aan berichten belastend kan zijn, maar we willen verzekeren dat we deze Whatsapp Community met zorg zullen beheren. Alle berichten zullen alleen door KBN worden verstuurd en er is geen optie om te reageren. 
 
Hoe kunt u toegang krijgen tot deze community? 
Om deel uit te maken van onze nieuwe Whatsapp Community, vragen wij u zich in te schrijven via dit aanmeldformulier. Na uw aanmelding zullen wij uw gegevens controleren en een link sturen om toegang te krijgen tot deze community. Vanaf 1 januari starten wij met het communiceren via deze app. 
Klik hier voor het aanmeldformulier voor de Whatsapp Community
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met communicatie.

Naar boven

 

Milieu en klimaat

Subsidieregeling voor elektrificatie binnenvaartschepen geopend

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft 15,1 miljoen euro vrijgemaakt voor de ontwikkeling en transformatie van binnenvaartschepen die in lijn zijn met het ZES-concept voor volledig elektrisch varen.

Dankzij het Nationaal Groeifonds wordt het project “Zero-Emissie Binnenvaart, batterij-elektrisch” gefinancierd. Dit project heeft als doel om binnenvaartschepen zonder uitstoot te laten varen met modulaire energiecontainers. Zero Emission Services BV (ZES) heeft een innovatief businessmodel geïntroduceerd, gebaseerd op het “pay per use”-principe, om dit varen betaalbaar te maken voor schippers. De Stimuleringsregeling Elektrificatie Binnenvaartschepen financiert de elektrificatie van binnenvaartschepen die van de ZES container gebruik zullen gaan maken.

Doelstellingen van de regeling:
De regeling heeft als doel financiële steun te bieden voor het aanpassen of bouwen van een schip met een elektrische aandrijving, zodat het kan varen volgens het ZES-concept. Dit omvat specifiek de installatie van elektrische voortstuwingssystemen. Sommige componenten die verschillen van traditionele (diesel) systemen zijn toegestaan, maar batterijcontainers en verbrandingsmotoren worden niet gesubsidieerd. Schepen moeten volledig elektrisch varen volgens het ZES-model met verwisselbare batterijcontainers.

Praktische details:

  • Voor de periode tot en met 31 december 2025 is een totaalbedrag van €15.100.000,- gereserveerd voor deze subsidieregeling.
  • Per vaartuig is er een maximale subsidie van 40% van de totale investeringskosten met een limiet van €400.000,-.
  • Voor industriële onderzoeksprojecten geldt een aanvullende subsidie van maximaal €75.000,- per aanvraag.
De regeling is geopend vanaf 7 december 2023 - 9.00 uur tot 28 februari 2024 - 12.00 uur.
Voor meer informatie kunt u kijken op de website van EICB

Naar boven

 

CCR vraagt uw hulp

Vragenlijst over navigatiehulpmiddelen die voorzien zijn van Inland AIS

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) heeft besloten een vragenlijst voor te leggen aan exploitanten, schippers en autoriteiten. Het doel is om te onderzoeken in welke gevallen gebruik kan worden gemaakt van Inland AIS-berichten die afkomstig zijn van navigatiehulpmiddelen die voorzien zijn van Inland AIS en wat men van deze technologie verwacht. Klik hier om de vragenlijst in te vullen.
Voor meer informatie kunt u dit bericht van de CCR lezen.

Naar boven

 

AGENDA

  • 13 december - Gezamenlijk overleg VOW België en Nederland
  • 14 december - Kwartaalbijeenkomst Platform Zero Incidents
  • 22 december - Afdelingsvergadering SVS Terneuzen
  • 23 december - Bijeenkomst Ledengroep CBOB Duisburg
  • 25 en 26 december - KBN gesloten
  • 27 december - Afdelingsvergadering SVS Ouderkerk a/d IJssel
  • 27 december - Bijeenkomst Ledengroep CBOB Zwijndrecht
  • 28 december - Afdelingsvergadering SVS De Amer
  • 28 december - Afdelingsvergadering SVS Alblasserwaard
  • 28 december - Afdelingsvergadering SVS Zeeuwse Delta
  • 28 december - Afdelingsvergadering SVS Werkendam
  • 29 december - Afdelingsvergadering SVS Utrecht
  • 29 december - Bijeenkomst Ledengroep CBOB Werkendam
  • 29 december - Telematicadag
  • 1 januari - KBN gesloten
  • 20 januari - Afdelingsvergadering SVS Rijnstreek
  • 27 januari - Afdelingsvergadering Schuttevaer ZON

Naar boven

 
 
 
Koninklijke Binnenvaart Nederland
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.koninklijkebinnenvaartnederland.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het KBN openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

KBN medewerkers en leden handelen volgens de Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|* 
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - KBN
Instagram - KBN