Wat verandert er? De nieuwe voorschriften leiden Europa breed tot een aantal veranderingen. Veranderingen ten opzichte van de nationale regelingen en het RSP (Reglement betreffende het scheepvaartpersoneel op de Rijn) die tot nu toe van kracht zijn. Sommige regelingen zijn voor iedereen nieuw, bij andere hangt het ervan af hoe het een en ander tot nu toe in de nationale wetten geregeld was. Wat voor de één al bekend is, is voor de ander nieuw en omgekeerd. Wat zijn de belangrijkste veranderingen?
- Het kwalificatiecertificaat schipper is een soort “basispatent”, waarmee men het recht heeft om te varen op de binnenwateren in Europa. In tegenstelling echter tot het Rijnpatent, dat ook het recht gaf om bepaalde zeewaterwegen te bevaren, moet voor de kwalificatie voor het varen op waterwegen van maritieme aard voortaan een specifieke vergunning worden verkregen.
- Schippers (m/v) moeten een praktijkexamen afleggen. Dit examen kan op een schip of aan een simulator worden afgelegd.
- Matrozen (m/v) moeten een examen op operationeel niveau afleggen. Het is niet meer mogelijk om alleen door vaartijd de kwalificatie matroos te krijgen. Slaagt men niet voor het examen, blijft men deksman/deksvrouw.
- Om de kwalificatie matroos te krijgen is een vaartijd van ten minste 360 dagen vereist. De snelste mogelijkheid om matroos te worden, hebben zij-instromers met beroepservaring of ervaring in de zeevaart. Zij kunnen een goedgekeurd opleidingsprogramma van negen maanden volgen dat op zijn minst 90 dagen vaartijd omvat.
- Een deksman/deksvrouw moet een basisopleiding veiligheid overeenkomstig de nationale eisen afgerond hebben, voordat er een dienstboekje kan worden afgegeven.
- Alle houders van een kwalificatiecertificaat die lid zijn van de dekbemanning moeten vanaf de leeftijd van 60 jaar om de vijf jaar hun medische geschiktheid aantonen. Vanaf een leeftijd van 70 jaar moet dit om de twee jaar worden aangetoond. Hetzelfde geldt voor de machinisten overeenkomstig het RSP. Voor machinisten zijn de eisen voor het gezichtsvermogen echter minder streng.
- De gegevens van de kwalificatiecertificaten, dienstboekjes en vaartijdenboeken die door de lidstaten afgegeven worden, worden opgeslagen in twee door de Europese Commissie beheerde databases. In de Europese databank ECDB komen alle gegevens te staan die samenhangen met de kwalificatiecertificaten en dienstboekjes. In de EHDB, de Europese Scheepsrompendatabank, staan alle gegevens die samenhangen met de vaartijdenboeken.
- Voor de leden van de dekbemanning worden de kwalificatiecertificaten en het dienstboekje in één document samengevat. Dit geldt echter niet voor de schipper.
- Het kwalificatiecertificaat schipper, het kwalificatiecertificaat LNG-deskundige en deskundige voor de passagiersvaart kunnen in een elektronisch formaat worden afgegeven.
- Vrij varende veerponten vallen ook onder het toepassingsgebied van de richtlijn. Personeel dat aan boord van een veerpont werkt, moet dus ook over een Unie kwalificatiecertificaat beschikken. De voor de Unie kwalificatiecertificaten vereiste vaartijd kan ook op vrij varende veerponten worden verkregen.
|
|