Nieuwsfeeds - Binnenvaart

Nieuwsfeeds - Binnenvaart

Oproep aan scheepseigenaren: doe een beroep op de hardheidsclausule technische eisen!

Beste scheepseigenaar,

U heeft ongetwijfeld gehoord over de zorgen van een mogelijke ‘omgekeerde modal-shift’, het voortbestaan van de oudere bestaande vloot, in het bijzonder het ‘kleine schip’. Deze notitie is bedoeld om de mogelijkheden van een beroep op de hardheidsclausule te verduidelijken. Een beroep hierop is mogelijk wanneer voorschriften technisch moeilijk uitvoerbaar zijn op het schip en/of tot onevenredig hoge kosten leiden.

Probleem          
In het kort komt het erop neer dat bestaande schepen moeten voldoen aan technische voorschriften waarvan de overgangstermijnen aflopen. Wanneer schepen niet kunnen voldoen aan deze voorschriften, zou dit ertoe kunnen leiden dat deze schepen uit de markt verdwijnen.

Doel
In gezamenlijkheid willen de binnenvaartbrancheorganisaties ASV, CBRB en Koninklijke BLN-Schuttevaer met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nogmaals onder de aandacht brengen dat er wel degelijk wettelijke mogelijkheden bestaan om het kleine schip te behoeden voor een uitsterfconstructie.
 
Wettelijk kader 
De technische voorschriften voor binnenschepen staan in internationale regelgeving. Zowel de Rijnregelgeving als de Europese richtlijn verwijst naar ES-TRIN. Dit betekent dat de Nederlandse overheid binnen de mogelijkheden én beperkingen van deze internationale regels kan en moet handelen. De internationale regels bieden wettelijke mogelijkheden voor een ontheffing.
 
Verloop procedure 
Wanneer het voldoen aan technische voorschriften technisch moeilijk uitvoerbaar is en/of onevenredig hoge kosten met zich mee brengt, kan een beroep op de hardheidsclausule worden gedaan (artikel 2.20 lid 2 sub b ROSR of artikel 26 lid 1 Richtlijn (EU) 2016/1629).
 

Toekenning van een dergelijke aanvraag met een beroep op de hardheidsclausule resulteert in een ontheffing voor onbepaalde tijd voor het betreffende schip. De ontheffing wordt vermeld op het certificaat.
 
Een niet onbelangrijk secundair doel is dat door het indienen van vele beroepen op de hardheidsclausule internationaal meer bewustzijn ontstaat over de problematiek en daarmee draagvlak zou kunnen worden gecreëerd voor een structurele aanpak.


Het indienen van een verzoek voor een ontheffing is complex en het vraagt geduld.
Certificaten moeten doorlopend geldig zijn om aanspraak te kunnen maken op het recht van overgangsbepalingen. Om die reden is het belangrijk dat u op tijd begint. Voor een Rijncertificaat is dit minimaal 1 jaar vóór afloop van de geldigheidsdatum van het certificaat. Voor een Uniecertificaat is de doorlooptijd nog langer en minimaal 2,5 jaar. 
 

Actie scheepseigenaar:
  • Tijdig afspraak maken met een inspecteur van uw keuringsinstantie;
  • Samen met uw keuringsinstantie de situatie van uw schip m.b.t. de overgangsbepalingen beoordelen;
  • Indien nodig, samen met de inspecteur dit formulier invullen.

Na het indienen van de aanvraag zijn de vervolgacties binnen Nederland als volgt:
  • het doen van eventuele aanpassingen, indien die bij beoordeling door ILT worden gevraagd;
  • opnieuw beoordelen door de inspecteur of ILT;
  • het dossier met positief advies door ILT doorsturen naar het ministerie;
  • goedkeuring door het ministerie en indiening bij de CCR dan wel CESNI.
Het ministerie en de binnenvaartbrancheorganisaties begrijpen dat de huidige procedure voor u, als scheepseigenaar, belastend is en tijdige actie van u vraagt. De procedure duurt lang en de uitkomst is ongewis. Zij hadden het graag eenvoudiger en vooral sneller gezien, maar de Nederlandse overheid moet binnen de mogelijkheden én beperkingen van de internationale regels handelen. Zij vragen van u het indienen van een verzoek tot ontheffing te overwegen. De binnenvaartbranche kan de genoemde categorie schepen niet missen om te voldoen aan de wens van de regering om vervoer van de weg naar het water te verplaatsen.

Schroomschema's
Voor meer informatie kunt u gebruik maken van de onderstaande documenten:

Coronavirus (COVID-19)


Ga naar boven