Binnenvaartbranchevereniging van Nederland

 

 



25 november 2021 - CBRB nieuwsbrief Nr. 47

Het CBRB is de toonaangevende werkgeversorganisatie voor alle sectoren in de binnenvaart en vervult een strategische rol.

Inhoudsopgave:

  1. Beantwoording Kamervragen over ontgassen
  2. Opnieuw regels bij inreizen Duitsland
  3. Terugkoppeling CESNI/PT technische voorschriften
  4. Uitzendkracht en pensioen
  5. Binnenvaart nieuws - Port of Amsterdam
  6. 25e editie van de Telematicadag - Save the Date
  7. Agenda
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 

Beantwoording Kamervragen over ontgassen

Zoals reeds gepubliceerd is in de media, wil de binnenvaart liever gisteren dan vandaag af van het ontgassen naar de atmosfeer, niet ten laatste vanwege de gezondheid van de eigen mensen, het milieu en de publieke opinie. Om deze redenen zet de binnenvaartbranche druk om snel tot een oplossing te komen voor het ontgassen, door vertegenwoordigd te zijn in de CDNI-overleggen, maar ook de CTGG en actief deel te nemen aan de Task Force ontgassen. Wij zijn lijdend voorwerp in het proces, maar willen graag bijdragen aan een snelle oplossing en zitten hier heel kort op.

Deze week is tijdens het maritiem overleg “Algemeen overleg Scheepvaart” het varend ontgassen besproken in de Tweede Kamer en zijn Kamervragen (gesteld door de fracties SP en JA21) beantwoord door minister Barbara Visser van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Na het beantwoorden heeft de minister aangegeven zich: De beantwoording van Kamervragen treft u in deze brieven: kamerbrief 2021Z19202 en kamerbrief 2021Z18639. Hierbij worden een aantal feiten uiteengezet en wij raden u aan deze uiteenzetting door te nemen. Voor de duidelijkheid zetten wij hierbij nog een aantal feiten op een rij;
  • Ontgassen is (helaas) nog niet verboden op basis van het CDNI, hiervoor wacht Nederland op de ratificatie van de medeondertekenaars van het verdrag, zoals is afgesproken. Het CDNI is hiertoe het geëigende vehicle en zorgt voor een internationaal level playing field;
  • Van gedogen is geen sprake. Ontgassen is niet verboden door het ADN; het ADN is überhaupt niet bedoeld voor milieu en ruimtelijke ordening. Het ADN geeft veiligheidsvoorwaarden aan (“toegestaan tenzij door andere wetgeving verboden….”) hóe en onder welke voorwaarden mag worden ontgast (varend, door vlamkerende roosters, niet onder bruggen, in sluizen, dichtbevolkte gebieden, etc.). Het kaartje van ILT is een interpretatie van “dichtbevolkte gebieden” en hierdoor wordt dit toegepast als lokale verboden;
  • Een provinciale milieuverordening (PMV) is juridisch niet van toepassing op Rijkswateren, ILT kan hier dus wel op toezien en signaleren, maar kan hier niet op handhaven, op een verbod op basis van het ADN (mits het schip volgens de voorschriften van het ADN ontgast).
Wij zijn van mening dat de aandacht die er nu is voor de problematiek op zijn plaats is. Via de Task Force ontgassen, de CTGG en de (internationale) CDNI-overleggen blijven wij ook druk zetten om tot een oplossing te komen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Opnieuw regels bij inreizen Duitsland

Helaas is het aantal oplopende besmettingen met COVID voor Duitsland reden om vanaf 21 november opnieuw eisen te stellen aan het inreizen. Nederland is wederom hoog risico gebied. Gelukkig maakt Duitsland een uitzondering voor transportpersoneel bij inreizen.

Met ingang van 1 augustus van dit jaar heeft Duitsland de ‘Einreiseverordnung’ aangepast. In de nieuwe verordening wordt onder andere een uitzondering voor transportpersoneel gemaakt. Nu Nederland opnieuw hoogrisicogebied is, is dit een voor ons belangrijke verandering.

De uitzondering voor transportpersoneel maakt het mogelijk om Duitsland in te reizen zonder aanmelding of coronabewijs/test. Wel dient u een ingevulde reisverklaring van de CCR bij u te hebben en de corona hygiënemaatregelen na te leven. Naast de algemeen geldende maatregelen als afstand houden, handen wassen etc. geldt op steeds meer plaatsen in Duitsland 2G of 3G. Ook is in sommige situaties het dragen van een medisch mondmasker verplicht, het zogenaamde OP-Masker of FFP2 mondkapje.

Gaat u in Duitsland van boord dan raden wij aan om de meest recente coronamaatregelen van de betreffende deelstaat te checken.
Meer informatie over de Europese reisregels voor bemanningsleden vindt u op
onze website in het coronadossier

Naar boven

 

Terugkoppeling CESNI/PT Technische voorschriften

Het is de missie van het CBRB om proactief betrokken te zijn bij het werken aan de Europese standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen (ES-TRIN). We hebben dan ook actief deelgenomen aan de online bijeenkomst van de werkgroep technische voorschriften CESNI/PT op 16 en 17 november 2021.

Afgelopen vrijdag heeft u een uitgebreide terugkoppeling ontvangen van deze bijeenkomst. Klik hier voor deze terugkoppeling.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Naar boven

 

Uitzendkracht en pensioen

Werkt u als uitzendkracht of gedetacheerde in de binnenvaart? Dan neemt u niet deel aan het pensioenfonds van de Rijn- en Binnenvaart, maar aan de pensioenregeling van Stichting Pensioenfonds voor Personeelsdiensten (StiPP). 

Het deelnemen in StiPP is verplicht voor uitzendkrachten die op basis van een uitzendovereenkomst werkzaam zijn voor een uitzendonderneming. Deelname is vanaf de leeftijd van 21 jaar.
De pensioenregeling voor de binnenvaart wordt vanaf 1 januari 2025 vrijwillig. Dit geldt niet voor de StiPP regeling, deze verplichting blijft ook na 1 januari 2025 gelden.
Meer informatie over het pensioenfonds voor uitzendkrachten is terug te lezen op de website van het StiPP pensioenfonds.

Naar boven

 
In het Binnenvaart Nieuws van Port of Amsterdam staan de volgende punten: 
Voor meer informatie kunt u kijken op de website van Port of Amsterdam

Naar boven

 

25e editie van de Telematicadag - Save the Date

Op 30 december 2021 organiseert Bureau Telematica Binnenvaart traditiegetrouw de Telematicadag op het KSCC in de Waalhaven van Nijmegen. Dit jaar voor de 25e keer en dat vraagt om een speciale editie! Deze dag zal dan ook in het teken staan van de grote ‘digitale’ stappen die de binnenvaart de afgelopen tijd heeft gezet.

In 25 jaar tijd is veel veranderd, zowel aan boord als op de vaarwegen. Zo zijn elektronische kaarten inmiddels een niet meer weg te denken onderdeel van iedere moderne stuurhut. Ook de invoering van AIS wordt inmiddels door veel schippers als een nuttig digitaal instrument ervaren. En steeds meer schepen melden hun reis- en ladinggegevens met behulp van BICS. Grote slagen zijn gemaakt, geholpen door zeer goede en betaalbare mobiele dataverbindingen.

Maar daarbij blijft het niet! Zo klopt de introductie van intelligente besturing van schepen steeds nadrukkelijker op de deur van onze vloot. Verdere integratie van vervoer over water in de logistieke keten vormt bovendien een belangrijke uitdaging voor de toekomst. Al met al genoeg reden om op 30 december zowel terug te blikken áls vooruit te kijken op ontwikkelingen binnen het domein van de digitalisering.
 
Registratie en praktische details
  • Locatie: KSCC, Waalhaven 1-K in Nijmegen
  • Inloop vanaf 9.30 uur
  • Start receptie om 16.30 uur
Deelname is kosteloos. Wel dient men te beschikken over een geldig vaccinatiebewijs in de vorm van een QR-code of een recente test en zich vooraf aan te melden voor deze dag.
Klik hier om u aan te melden voor de Telematicadag.

Naar boven

 

AGENDA

  • 26 november - Algemene Ledenvergadering CBRB
  • 26 november - CASS (administratief overleg Sociale Zekerheid Rijnoeverstaten)
  • 1 december - CESNI/QP/crew tijdelijke werkgroep bemanningsvoorschriften
  • 2 december - CESNI/QP werkgroep beroepskwalificaties
  • 14 december - Europees Webinar over bemanningsregeling

Naar boven

 
 
 
Twitter - CBRBtweets
LinkedIn - CBRB
YouTube - CBRBnieuws
RSS - CBRBnieuws
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website - CBRB
 
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart 
Vasteland 78 | 3011 BN  Rotterdam | tel:010-7989800
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.binnenvaart.nl

Niets uit deze nieuwsbrief mag zonder overleg met het CBRB openbaar worden gemaakt.
U kunt hiervoor contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Uitschrijven uit de nieuwsbrief.
 Copyright © *|CURRENT_YEAR|*, Alle rechten voorbehouden.

CBRB medewerkers en leden handelen volgens de CBRB Complianceregeling Mededinging.
*|REWARDS|* 

We use cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.