Binnenvaartbranchevereniging van Nederland

 

Maatregelen in EU landen

Wij willen er op wijzen dat in ieder land eigen ‘corona’ maatregelen van kracht zijn; en deze maatregelen worden voortdurend bijgesteld. Het gaat dan om zaken als:

  • Het is enkel toegestaan om alleen of met enkele personen in de openbare ruimte te verblijven.
  • Er moet minimaal een meter tot twee meter afstand tot andere mensen worden aangehouden.
  • Er is een verplichting om maskers te dragen in winkels, openbaar vervoer, publieke ruimtes en of drukke (winkel)straten.
  • Reisverklaringen om de status van bemanningslid te bewijzen kunnen nuttig zijn, maar zijn niet verplicht.

 

Voorbeeldverklaringen voor dienstreizen

De CCR heeft een voorbeeld verklaring voor de dienstreis van een schipper of een bemanningslid in de binnenvaart/Rijnvaart opgesteld. Een dergelijke verklaring kan gebruikt worden om aan de controleautoriteiten te overhandigen. 

Toen dit voorjaar het ene na het andere land vroeg om aan te tonen dat het reizen van en naar een schip gebeurd is er een meertalig voorbeeld tekst ontwikkeld.

De EU heeft voor de logistieke sector een formulier opgesteld om mee te reizen. Op dit EU Certificate for International Transport kun je de status reizend bemanningslid aankruisen.

Frankrijk heeft voor de nieuwe lockdown haar attestation-de- deplacement—derogatoire / verplaatsingsverklaringen opnieuw uitgegeven. Wij adviseren om deze naast de CCR reisverklaring mee te nemen in Frankrijk.



Inreizen in Oostenrijk met Janssen vaccin

Op basis van Europese afspraken is de eenmalige Janssen-vaccinatie 270 dagen geldig voor het inreizen in Oostenrijk. Binnen Oostenrijk is het vaccinatiebeleid gebaseerd op eigen bevoegdheden van Oostenrijk. Daar geldt de eenmalige Janssen-vaccinatie per 3 januari 2022 als onvoldoende.

Dit betekent dat u met uw eenmalige Janssen-vaccinatie kunt inreizen, zolang deze niet ouder is dan 270 dagen. Binnen Oostenrijk is vaccinatie met Janssen per 3 januari 2022 niet geldig als toegangsbewijs voor onder andere de horeca en skigebieden.

Bovenstaande informatie is gebaseerd op het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor Oostenrijk per 16 november 2021.


Duitsland

Uitzondering voor transport medewerkers

Met ingang van 1 augustus 2021 heeft Duitsland de ‘Einreiseverordnung’ aangepast. In de nieuwe verordening wordt onder andere een uitzondering voor transport personeel gemaakt. Met een ingevulde reisverklaring van de CCR kan nu Duitsland in gereisd worden. Hier vind u de Engelstalige toelichting: Overview of the regulations (and exemptions) for the transport and forwarding sector.

De nu gemaakte uitzondering voor transport personeel maakt het mogelijk om Duitsland in te reizen zonder aanmelding of coronabewijs/test. Wel dient u een ingevulde reisverklaring van de CCR bij zich te hebben en de Corona hygiëne maatregelen na te leven.

Duitsland werkt voor inreizen vanaf 15-1-2021 met hoge risico gebieden. Ligt de 7 daagse besmettingsgraad in een bepaald gebied hoger dan in Duitsland (met een minimum van 200) dan gelden speciale regels. Met ingang van 1-8-2021 wordt nu dus een uitzondering gemaakt op deze regels voor bemanningsleden.

Duitse regels 

Belangrijk blijft dat reizen om van en aan boord te gaan valt onder de noodzakelijke reisbeweging (in Duitsland System relevant). Wij adviseren ook voor deze reizen gebruik te blijven maken van de voorbeeld reisverklaring van de CCR om daarmee aan te tonen dat ook deze reisbewegingen onder de uitzondering voor transport medewerkers vallen.

Duitsland is najaar 2021 stapsgewijs de Corona regels aan het verscherpen. Naast de algemeen geldende maatregelen als afstand houden, handen wassen etc. geldt op steeds meer plaatsen 2G of 3G. Ook is in sommige situaties het dragen van een medisch mondmasker verplicht, de zogenaamde OP-Masker of FFP2 mondkapje. Gaat u in Duitsland van boord dan raden wij aan om de meest recente corona maatregelen van de betreffende deelstaat te checken.

Het aantal oplopende besmettingen met Covid is voor Duitsland reden om vanaf 21 november 2021 op de werkplek 3G te verplichten. Een 3G-verplichting houdt in dat iedere werknemer op de Duitse werkvloer gevaccineerd, hersteld of getest moet zijn voordat men aan het werk begint.  Afstemming met onze Duitse collega’s heeft duidelijk gemaakt dat bewegende werkplekken niet onder de definitie van deze regel valt. Op binnenvaart schepen geldt dus geen 3G.

Van onze Duitse partnerorganisatie ontvingen wij de volgende in het Engels vertaalde toelichting en definities:

Covid-quarantaine regels 

(Status: 19 november 2020)
De Duitse regering heeft haar deelstaten een aanbeveling gedaan met betrekking tot de quarantaineverplichtingen op basis van deze modelverordening die op 9 november jl. in werking is getreden. 
 
Volgens § 1 lid 1 zouden personen die Duitsland binnenkomen vanuit risicogebieden verplicht zijn om gedurende 10 dagen in quarantaine te gaan met de vrijstellingen in § 2 lid 2 nr. 2 c): Grensoverschrijdend verkeer van personen en goederen is vrijgesteld van de algemene quarantaineregel van § 1 in geval van een verblijf van minder dan 72 uur (...) in dergelijke landen.

Naar aanleiding van de informatie die wij van de BDB hebben ontvangen, hebben de hieronder genoemde deelstaten de aanbeveling in praktijk gebracht:

  1. Beieren (§ 2, lid 2, nr. 2, onder c).
  2. Berlijn (artikel 9, lid 2, punt 1)
  3. Bremen (artikel 21, lid 1, punt 2, onder c)
  4. Hamburg (artikel 36, lid 2, punt 2, onder c)
  5. Hessen (artikel 2, lid 2, punt 3, onder b)
  6. het Saarland (artikel 2, lid 3, punt 2)
  7. Saksen (artikel 3, lid 2, punt 6)

Dit betekent dat bemanningsleden bij binnenkomst in deze staten onmiddellijk in quarantaine moeten gaan en dit moeten melden als ze langer dan 72 uur in een risicogebied in het buitenland zijn geweest. Dit hangt niet alleen af van de staat van binnenkomst, maar ook van de staat van de eindbestemming. Het niet nakomen van deze verordening kan worden bestraft tot 3.000 euro per persoon en per geval (bijvoorbeeld Berlijn).

Eind februari ontvingen wij de uitleg van de deelstaat Beieren met daarin een onderscheid naar risicogebieden, hoge besmettingsgraad en virusvarianten.

De volgende deelstaten hebben (nog) geen uitvoering gegeven aan de aanbeveling:

  1. Nedersaksen (artikel 17, lid 5, lid 1)
  2. Brandenburg (artikel 2, lid 1, punt 2)
  3. Thüringen (§ 3 lid 1, nr. 3)

De deelstaten Baden-Württemberg, Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts hebben de aanbeveling ten uitvoer gelegd, maar hebben een specifieke regeling/vrijstelling voor de binnenvaart ingevoerd, wat betekent dat bemanningsleden in deze voor de binnenvaart belangrijke landen zich vrij kunnen bewegen zonder beperkingen, zolang er maatregelen zijn genomen om contacten te vermijden, met name het niet van boord gaan als dat niet strikt noodzakelijk is.
 
Een nieuw toegevoegd § 2 lid 3 nr. 4 voert een nieuwe vrijstelling in die vrij vertaald betekent dat personen die op grond van hun beroep grensoverschrijdende personen en goederen over de weg, per spoor, per schip of per vliegtuig vervoeren, niet onder de 72 uur-regel vallen. Bemanningsleden hebben geen test nodig bij het binnenkomen van deze landen, zolang zij maatregelen hebben genomen om contacten te vermijden, met name het niet van boord gaan in niet strikt noodzakelijke gevallen.

 

België

In verband met de voortdurende veranderingen raden wij aan om voorafgaand aan uw reis naar België altijd de speciale coronapagina voor ondernemers van RVO met veel gestelde vragen te raadplegen en bekijk het actuele reisadvies voor België van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Met alle aanscherpingen van regels zijn ook de reisdocumenten voor België en voor de grenspassage België-Frankrijk in de eerste week van februari weer aangepast. Naast de bekende CCNR reisverklaring wordt nu ook een ‘verklaring van eer’ gevraagd.

Voor de binnenvaart geldt nog steeds dat zij zijn gekwalificeerd als vitaal proces, het varen van of naar België kan dus gewoon plaatsvinden. Voor personen die langer dan 48u in België gaan verblijven of langer dan 48u buiten België zijn verbleven is het echter verplicht om maximaal 48u voor aankomst in België het Public Health Passenger Locator Form in te vullen. Deze formaliteit geldt ook voor het beroepsgoederenvervoer.

Met ingang van 25 december moeten reizigers die niet in België wonen een recent negatief PCR-Covid-19-testresultaat meenemen als ze langer dan 48u in België blijven. De Belgische en Vlaamse regels zijn verduidelijkt op vraag van CITBO door het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). Passenger Locator Form en het BTA-formulier zijn ook van toepassing op reizend binnenvaartpersoneel. Buitenlands personeel kan van het BTA geen gebruik maken.

Voor buitenlands personeel geldt tevens een vrijstelling en hoeft een negatieve test niet voorgelegd te worden bij binnenkomst. Er is dus een vrijstelling voor vervoerspersoneel voor wat betreft de verplichte quarantaine en het testen. Men kan ook een quarantaine doorbrengen aan boord (bij uitbraak aan boord) en tijdens de quarantaine blijven varen indien de volledige bemanning zich in dezelfde bezetting bevindt zoals in een gezin.

 

Samen leven en werken op het schip

Op het schip wordt samen gewerkt en geleefd. In een langere aaneengesloten periode heeft de bemanning gezamenlijk een beperkte ruimte tot zijn beschikking. De bemanning leeft als werkgezin tijdens de vaart op het schip. Van werkgevers en werknemers wordt verwacht dat zij aan boord de richtlijnen van de overheid naleven en overheidsadviezen opvolgen.
Werkgevers zijn verantwoordelijk voor goede en veilige arbeidsomstandigheden. In deze tijd verwachten wij dat werkgevers zorgen voor extra veiligheidsmaatregelen, zoals het regelen van veilig reizen van en naar boord en het beschikbaar stellen van ontsmettende zeep en schoonmaakmiddelen. Ook zorgen zij voor protocollen voor ploegwissel en externe contacten tijdens het varen.
Werknemers zijn mede verantwoordelijk voor de veiligheid aan boord. Werknemers vermijden zoveel mogelijk fysiek contact met derden.  
Een werknemer met verkoudheid of griepachtige klachten of een familielid met koorts gaat niet aan boord, maar meldt zich nu ziek. Is er bij wisseling van de ploeg een lid aan boord met dit type klachten, dan verwachten wij dat de hele ploeg thuis in quarantaine gaat en fysiek contact met huisgenoten vermijdt.

 

 


Luister nu de eerste podcast van KBN over het onderwerp veiligheid: Man Overboord.

Koninklijke Binnenvaart Nederland is een feit. BLN en CBRB zijn gefuseerd tot dé binnenvaartbranchevereniging van Nederland. Op de speciaal ingerichte website van de fusie, leest u het verhaal van KBN. 

Nieuwe website in de maak
Op de achtergrond werken wij aan een nieuwe website voor KBN. Planning voor livegang staat op Q1 2024. Op sommige pagina's kan daarom mogelijk verouderde informatie staan.

Bij vragen verzoeken wij u voor nu contact op te nemen met de locatie of personen waarmee u bekend bent. 

SAMEN VOORTVAREND

Meldpunt Biobrandstoffen

Agenda

Geen evenementen
We use cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.